فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

در ادامه پست های قبل راجع به فطرت ....

وقتی می خواهیم به سبک دین زندگی کنیم باید پیش از آنکه به دین رجوع کنیم به فطرت انسانی رجوع کنیم و ببینیم چه حدی از رفتار ما فطری و چه حدی از آن غریزی است. آنگاه برای کسب جزئیات آن رفتار به دین مراجعه کنیم. شاید بعضی بگویند که خوب از اول به دین مراجعه می کنیم تا هر دو را دین به ما نشان دهد. جواب این است که خیلی وقت ها دین اشاره ای به یک نکته ی کلیدی کرده و رد شده است اما درک آن مبتنی بر این است که انسان توجهی به فطری بودن و غریزی بودن رفتارها داشته باشد تا بتواند از آن آموزه استفاده کند.

مثلا قرآن می گوید:

إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً[1]

یعنی گوش و چشم و دل- همه- بازخواست خواهند شد. و از آنها سوال می شود.

خب مسئول بودن و مورد سوال بودن فطری است یا غریزی؟؟

بهتر است برای جواب ببینیم اگر قیامتی باشد و مورد سوال قرار گیریم از چه چیزی از ما سوال می شود؟

از خوردنی ها و آشامیدنی ها ،از سرپناه ها و لذت هایی که برده ایم و .... خوب اگر قرار باشد از این ها سوال شود چرا خدا باید از ما سوال کند اما از حیوانات سوال نکند؟؟ این ها تماما چیزهایی است که حیوانات هم مصرف می کنند و بهره می برند با کم و زیادش، پس آنها هم باید مسئول باشند و مورد سوال قرار گیرند و لذا نمی شود پذیرفت که مسئول بودن در این حدش فطری باشد. چون مسئولیتی فراتر از حیوانات وجود ندارد که ما آن قسم مسئولیت را فطری بدانیم.

به نظر شما انسان در برابر کدامین نعمت است که مسئول است و باید پاسخگو باشد؟



[1] - اسراء/ 36

نظرات  (۶)

به نظر شما انسان در برابر کدامین نعمت است که مسئول است و باید پاسخگو باشد؟

از خیلی چیزها.... که مسئولشان هستیم.... و باید پاسخ بگوییم...
اما
به نظرم از نعمتی که بزرگتر است. احادیث چیزهایی را شمرده اند. از جوانی و سلامت و مال و چیزهای دیگر...
می شود کلی گفت از نعمت خرد و عقل... یا نعمت وجود و هستی....
ولی شاید از نعمت «ولی نعمت» مان.... که ...
بی خیال
نمی دانم.




پاسخ:
عقل هم یکی از چیزهایی است که باید پاسخگو باشد. (که در چه اندیشیدی)
آیه می گوید سمع و بصر و فواد همگی مسئول اند. یعنی باید جوابگو باشند. پس عقل منتفی است.
دقت کنید کدام نعمت است که فقط انسان از آن بهره دارد و انسان باید نسبت به آن پاسخگو باشد؟ در واقع می خواهیم مسئولیت فطری خود را بیابیم؟
سلامتی و جوانی و .... به حیوانات هم داده می شود و به نظر بنده جزء سوال های غریزی حساب می شوند. (مسئولیت غریزی)
سلام
بسیار عالی و چالشی 
اگر ابتدای آیه را نگاه کنیم شاید امر واضح تر شود آنجا که خداوند می فرماید لاتقف ما لیس لک به علم 
شاید آنچه وجه افتراق انسان و حیوان در نعم مذکور است علم است که حالا خود این علم بحثش مفصل می شود وتازه می شود اول الکلام که حصولی است یا حضوری و...
پاسخ:
بله آیه علت اینکه نباید در چیزهایی که نمی دانیم (علم نداریم) توقف کنیم  را این می داند که از ما سوال می شود. در واقع آیه می فرماید چون سوال می کنند پس با علم پیش برو!
در واقع انسان تنها موجودی است که می تواند با دلیل بشنود و با دلیل ببیند و با دلیل قبول کند و این وجه تمایز انسان و حیوان است. اگر چه انسان مثل حیوان می بیند و می شنود و درک می کند. این جواب جواب خوبی است. اما آیا لوازم این حرف را درک کرده اید؟
۲۶ تیر ۹۵ ، ۱۸:۳۷ آسیه سادات بنیادی
سلام. مساله این است که فطریات چه چیزهایی هستند؟ آیا بر سر انها توافق وجود دارد؟
مثلا پیش از رجوع به دین چه چیزهایی را فطرت برای ما روشن میکند؟ 
ضمن اینکه شما ار ویژگیهای فطرت هماهنگی ان با دین را ذکر کردید. خب برای تشخیص فطری بودن چیزی نیاز به شناخت دین داریم تا هماهنگیش را با آن بسنجیم. این آیا دور نمی شود؟
پاسخ:
سلام
+ فطریات به طور کلی هر چیزی هستند که وجه مشترک تمام انسان هاست و انسان را در آفرینشش خاص می کند و از دیگر حیوانات جدا می کند.
+ کمترین چیزی که فطرت برای ما روشن می کند. وجود مشترکات انسانی است که خود ثمرات زیادی دارد مثلا در بحث فهم شما می توانید با استفاده از فطرت به اثبات فهم مشترک بپردازید. چرا که فهم مشترک بدون وجود ویژگی مشترک در هر یک از انسان ها ممکن نیست. نمی توان برای انسان ها در همه ی ویژگی ها تفاوت قائل شد اما از آن طرف قائل به فهم مشترک بود. مثال ناقص آن دستگاه های رسیور هستند. نمی توان به این مطلب قائل باشیم که همه ی اینها یک فرکانس را دریافت می کنند در حالی که ویژگی دریافت آن فرکانس را برخی ندارند. بله ممکن است سخت افزار آنها متفاوت باشد اما با همان سخت افزار متفاوت آن ویژگی مد نظر باید همراه باشد. تا همه آن فرکانس را دریافت کنند.
انسان ها اگر ادعای فهم مشترک می کنند. باید دریافت کننده ای مشترک و سبک تحلیلی مشترک داشته باشند تا بتوانند فهم مشترکی داشته باشند. بنابر این بدون اثبات فطریات و فطرت چنین چیزی غیر ممکن به نظر می رسد.
+ بنده هیچگاه به یاد ندارم که گفته باشم برای تشخیص فطری بودن نیازمند شناخت دین هستیم. در بحث سابق نیز گفتم رابطه فطرت با دین رابطه قرآن و امام است. قرآن به امام هدایت می کند و امام جزئیات را تبیین می کند. فطرت به دین هدایت می کند و دین جزئیات زندگی انسانی را مشخص می کند. و همچنین گفتم در آیه فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت بدل است یعنی آنچه که باید رو به آن کنیم از اول فطرت است نه دین و آنچه انحراف ناپذیر است فطرت است نه دین  که اکنون 73 فرقه است. بنابر این اگر بشر به سمت فطرت انسانی یعنی ویژگی خاص انسان که از آفرینش خاص اوست بکند قطعا در مسیر صحیح حرکت خواهد کرد. و این مسئله نه تنها دوری نیست بلکه حلال بسیاری از سوالات و مشکلات نیز هست.
سلام
من این چیزا سررم نمیشه. فطرت و اینا رو نه!
به نظرم همه ی هستی مدارش به آقاس.... فطرت کیلو چنده؟!!!
:))))
پاسخ:
فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها

البته قبول دارم
مستی نه از پیاله نه از خم شروع شد
از جاده ی سه شنبه شب قم شروع شد
معلوم نیست اون نظر من الکی نبوده باشه برادر.
مکتب دیوانگان را از الباقی مکاتب جدا و دارای قوانینی متفاوت می دانند اخوی.
پیچ و خم زلف علی‌رغم حکیمان
تا چشم گشایی همه دورست و تسلسل
یاد شما افتادم... حکایت همون بادوم می خوام و قربون چشای بادومی ت برم...

پاسخ:
ما با مکتب شما اشناییم
دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید
به هر حال ما رو یاد بادوم انداختی باید به ما بادوم بدی تا دست از سرت برداریم
۰۳ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۴۱ آب‌گینه موسوی

ولایت!

در تفاسیرِ شیعه مکرّر آمده است که منظور از نعمت، ولایتِ حضراتِ معصومین است.  

پاسخ:
بله چون نعمت ولایت یک نعمت منحصر برای زندگی انسانی است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی