فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

امروزه حربه های مختلفی برای انحراف مردم و به بند کشیدن آنها استفاده می شود. این حربه ها همه دارای پایه های مشترک هستند ولی شکل آنها ظاهرا متفاوت می شود. بنابر شناخت ریشه های این حربه ها ما را در شناختن مصادیق آنها کمک می کند. در این چند مقاله سعی بر این است که ریشه های انحراف را از منظر قرآن بیان کنیم و با ذکر مصادیقی از آن ،خوانندگان را در مقابل دشمنان انسانیت قدرتمند تر سازیم.

==========================================

بسم الله الرحمن الرحیم

چگونگی باب کردن ربا توسط یهود

قرآن کریم در راستای تعلیمات خود و آموزه های انسان سازش ، پرده از یک حربه ی خائنانه ی یهود در تخریب و انحطاط جامعه بر می دارد وعملی را به مردم معرفی می کند که در بین آنها نه تنها قبیح نبود بلکه رایج و شایع نیز بود؛ خدا این کار را جنگ با خود معرفی کرد و عمل کننده به آن را دشمن خدا و رسولش خواند و پایان آن را عذابی دردناک قرار داد. این کار چیزی نبود جز ربا دادن و گرفتن.

قرآن این عمل را اینگونه توصیف می کند:

الَّذینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاَّ کَما یَقُومُ الَّذی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى‏ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ [1]

کسانى که ربا مى‏خورند رفتار و کردارشان مانند شخص جن زده و فریب خورده شیطان است و چون ربا خوران خوب و بد را تمیز نمى‏دهند، مى‏گویند خرید و فروش هم مثل ربا است، با اینکه خدا خرید و فروش را حلال و ربا را حرام کرده پس، بطور کلى هر کس موعظه‏اى از ناحیه پروردگارش دریافت بکند، و در اثر آن موعظه، از معصیت خدا دست بردارد، گناهى که قبلا کرده بود حکم گناه بعد از موعظه را ندارد، و امر آن به دست خدا است اما اگر باز هم آن عمل نهى شده را تکرار کند، چنین کسانى اهل آتش و در آن جاودانند.[2]

تکنیک ساده ی این همانی

دقت در این آیه از یک تکنیک ساده ی گمراه کردن مردم پرده برمی دارد و آن این است که در مورد چیزی که می خواهی مردم به آن روی بیاورند یا آن را ترک کنی بگویی این چیز دقیقا همان شئ مورد نظر شماست مثلا این لیوان دقیقا مثل همان مدل های خارجی آن است و هیچ تفاوتی نمی کند. از آنجا که معمولا افراد تخصص کافی را برای تشخیص صحیح ندارند و عالمی هم با آنها نیست فریب می خورند. مثل این موارد درباره مسائل دین هم اتفاق می افتد و از آنجا که مردم نمی دانند که خدا چه چیز را حلال و چه چیز را حرام کرده است مثل جن زدگان و فریب خورده گان به آن چیز روی می آورند و یا آن را ترک می کنند.

یهودی ها به مردم می گفتند معامله هم مثل ربا است و هیچ فرقی بین این دو نیست در حالی که خدا بنابر مصلحت جامعه معامله را حلال کرده و بنابر مفسده هایی ربا را حرام کرده است. اما مردم چون به حرام و حلال خدا به خوبی آشنانبودند براحتی فریب می خوردند.

کاربرد این روش در زندگی امروز

امروزه نیز از این روش بسیار کارآمد استفاده می کنند و متاسفانه انسان هایی را که دستشان از عالمان دین کوتاه است را براحتی فریب می دهند و گاهی با تحریک احساسات اینگونه افراد به سمت اهداف پلید خود حرکت می کنند.

یکی از این مسائلی که امروزه با همین روش مطرح می شود این است که صیغه موقت همان زنای شرعی است و فرقی با هم ندارند. پاسخ به این شبهه که ریشه آن قبلا بیان شد مستلزم این است که خوانندگان محترم بدانند که زنا با صیغه در پیشگاه الهی چه تفاوت هایی دارد لذا گوشه ای از تفاوت های آنها را بیان می کنیم تا ذهن خداپرستان آرام و دهان یاوه گویان بسته گردد.

بعضی از فرق های ازدواج موقت با زنا :  

1-    در ازدواج موقت رضایت زن شرط اصلی است یعنی بدون آن عقد محقق نمی شود اما می توان زنی را مجبور به زنا کرد .  

2-    در ازدواج موقت امکان آمیزش جنسی دسته جمعی وجود ندارد و چنین عقدی پایه ای ندارد و باطل است، اما در زنا چنین حالتی قابل تصور است. 

3-    در ازدواج موقت پس از پایان زمان مقرر زن و مرد به هم نا محرم می شوند اما در زنا زن و مرد می توانند بدون  هیچ  شرط و محدودیتی به هم رجوع کنند.

4-    در ازدواج موقت مهریه جزء ارکان صحت عقد است و باید پرداخت شود ،هرچند مرد رجوعی به زن نداشته باشد و بدون آن عقد باطل است ولی لفظ مهریه در زنا بی معناست و اینگونه روابط  بدون قید و بند انجام می شود یعنی تعیین مبلغ یا عدم آن تاثیری در شکل گرفتن این عمل (زنا) ندارد.

5-    در ازدواج موقت اگر فرزندی متولد شود حلال زاده است در صورتی که در زنا اگر فرزندی به دنیا بیاید حرام زاده است.

6-     در ازدواج موقت در صورتی که نزدیکی صورت بگیرد ، پس از تمام شدن مدت ، زن بایدچهل و پنج روز و یا به اندازه دو حیض کامل ، عده نگه دارد ( از ازدواج با مردان دیگر پرهیز نماید ) اما در زنا زن پس از اتمام نزدیکی می تواند با مرد دیگری نزدیکی کند .

7-    در ازدواج موقت به محض تحقق عقد ،مادر زن تا ابد بر مرد محرم می شود و ازدواج با آن حرام است  و پدر شوهر نیز تا ابد به این زن محرم است و نمی تواند با او ازدواج کند (حتی بعد از پایان زمان عقد موقت) اما زنا یک عمل بی قید و بند است و محدودیتی ندارد.

8-    در ازدواج موقت به محض تحقق عقد و نزدیکی  (دخول)، فرزندان زن تا ابد بر مرد محرم می شود و ازدواج با آنها حرام است  و فرزندان  شوهر نیز تا ابد به این زن محرم اند و نمی توانند با او ازدواج کنند (حتی بعد از پایان زمان عقد موقت) اما زنا یک عمل بی قید و بند است و محدودیتی ندارد.

9-    در ازدواج موقت ، صیغه ی عقد بین زن و مرد خوانده می شود ، که نشان دهنده تسلیم بودن آنها در برابر خداوند است ، اما در زنا عشوه گری و چشم چرانی مقدمه کار است .

10-    در ازدواج موقت، دختران باکره و مجنون ، اجازه پدر یا جد پدری نیاز است ، اما در زنا چنین اجازه ای وجود ندارد و دختران مجنون و نابالغ به راحتی راضی به همبستری مخفیانه می شوند.

11-    ازدواج موقت در بعضی از موارد ، زمینه ازدواج دائم می شود ، اما یک مرد هیچ گاه حاضر نیست با زنی که زنا کرده است ، پیمان وفاداری ببندد و بر عکس .

12-    کسی که ازدواج موقت می کند ، هم ثواب می کند و هم خود را از گناه نجات می دهد ، اما کسی که زنا می کند ، زشتی گناه از چشم او می افتد و نفس او برای پذیرش گناهان دیگر نیز آماده می شود.

13-    ازدواج موقت با زن‌شوهردار، زن بی‌دین، محارم (مادر،دختر ، خواهر ، عمه ، خاله ، دختر برادر و دختر خواهر) حرام است در حالی که زنا محدودیتی ندارد و با هر فرد و شخص و گروهی امکان دارد.

14-    وجود ازدواج موقت در جامعه باعث تحکیم نظام خانواده می گردد و با چنین سیستمی فقط کسانی که نیاز دارند به این عمل مقدس روی می آورند و اگر کسانی بخواهند شهوت رانی کنند ازدواج موقت هیچگاه فضایی به گستردگی روابط زنا ایجاد نمی کند. فضایی که در آن هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد و کاملا این ارتباطات یله و رهاست و چشم بسته می شود گفت که ویران کننده نظام خانواده است.

15-    در زنا چون احساس گناه وجود دارد پرده های حائل میان انسان وخداوند از بین می رود وانسان شقی می گردد در حالی که در ازدواج موقت چون این عمل مطابق با قوانین الهی است این خطر بزرگ که جزو بیماری های غرب است وجود ندارد.

16- در ازدواج موقت، باید مرد مسئولیت ‏پذیر باشد و عواقب این ارتباط را از جهت فرزنددار شدن احتمالى و نفقه او و مسائل تربیتی بپذیرد؛ در حالى که در عمل نامشروع زنا این امور وجود ندارد و جنین های پیدا شده در گوشه و اطراف پارک ها و ... خود شاهدی بر این بی مسئولیتی است.

17-    در زنا بخاطر بی قید و بند بودن آن و نداشتن هیچ ضابطه خاصی احتمال بروز بیماری های مقاربتی بسیار زیاد است و در پی آن بیمار بودن فرزند حاصل از زنا نیز بسیار زیاد می شود.

18-    در کلام خدا و اهل‌بیت، فراوان به کسی که از ازدواج می‌کند وعده به رزق و روزی داده شده است  و این در حالی است که در روایات متعددی بر فقر دنیا و آخرت کسی که زنا می‌کند تاکید شده است.

آیات و روایاتی درباره وعده رزق و روزی

قرآن می فرماید:

وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنکمُ‏ْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکمُ‏ْ وَ إِمَائکُمْ  إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ  وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ[3]

دختران و پسران و غلامان و کنیزان عزب خود را اگر شایستگى دارند نکاح نمایید که اگر تنگدست باشند خدا از کرم خویش توانگرشان کند که خدا وسعت بخش و دانا است[4]

و در روایات آمده است:

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: الْتَمِسُوا الرِّزْقَ‏ بِالنِّکَاح‏ ‏[5]

امام باقر علیه السلام :رزق را بواسطه ازدواج طلب کنید.

تَزَوَّجُوا النِّسَاءَ فَإِنَّهُنَّ یَأْتِینَ بِالْمَال‏[6]

امام باقر علیه السلام : زن بگیرید چرا که آنها باعث توانمند شدن شما می شوند.

ِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏ : اتَّخِذُوا الْأَهْلَ‏ فَإِنَّهُ‏ أَرْزَقُ‏ لَکُمْ‏.[7]

امام صادق علیه اسلام : اهل و عیال بگیرید که این کار روزی را برای شما می آورد.

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ ص فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَةَ فَقَالَ تَزَوَّجْ فَتَزَوَّجَ‏ فَوُسِّعَ‏ عَلَیْه‏[8]

امام صادق علیه السلام فرمود: روزی مردی به خدمت رسول خدا رسید و درمورد حاجتی به پیامبر شکایت کرد. پیامبر به او فرمود ازدواج کن تا مشکلت حل شود پس ازدواج کرد و مشکلش برطرف شد.

روایات درباره اثرات زنا

درباره اثرات زنا آمده است:

أَبِی الْحَسَنِ ع‏: ... َ إِیَّاکَ‏ وَ الزِّنَا فَإِنَّهُ یَمْحَقُ الْبَرَکَةَ وَ یُهْلِکُ الدِّین‏[9]

امام علی علیه السلام: تو را برحذر می کنم از زنا که همانا زنا برکت را از بین می برد و دین تورا به نابودی می کشاند.

ِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ النَّبِیُّ ص‏ فِی‏ الزِّنَا خَمْسُ‏ خِصَالٍ‏ یَذْهَبُ بِمَاءِ الْوَجْهِ وَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یَنْقُصُ الْعُمُرَ وَ یُسْخِطُ الرَّحْمَنَ وَ یُخَلِّدُ فِی النَّارِ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ النَّار[10]

امام باقر علیه السلام: زنا پنج ویژگی دارد ، آبرو را می برد ، فقر می آورد، عمر را کوتاه می کند، خشم خدا را بر می انگیزد و زنا کار را در آتش وارد می کند.

ٌرسول الله صل الله و علیه وآله : یَا عَلِیُّ فِی‏ الزِّنَا سِتُ‏ خِصَالٍ‏ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِی الدُّنْیَا وَ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِی الْآخِرَةِ فَأَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیَا فَیَذْهَبُ بِالْبَهَاءِ وَ یُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ یَقْطَعُ الرِّزْقَ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الْآخِرَةِ فَسُوءُ الْحِسَابِ وَ سَخَطُ الرَّحْمَنِ وَ خُلُودٌ فِی النَّار[11]

پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله: زنا شش ویژگی دارد سه تا مخصوص دنیا و سه تا مخصوص آخرت. اما سه تای دنیا اینکه ارزش او را می کاهد ،مرگ را به جلو می اندازد و روزی را قطع می کند اما سه تای آخرت اینکه از او حساب سختی می کشند و خشم خدا را بر می انگیزد و زنا کار را در آتش وارد می کند.

ِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏: ...َ الذُّنُوبُ الَّتِی ... تَحْبِسُ‏ الرِّزْقَ‏ الزِّنَا ... [12]

امام صادق علیه السلام: زنا گناهی که باعث حبس رزق می شود

َ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ إِذَا زَنَى‏ الزَّانِی‏ خَرَجَ مِنْهُ رُوحُ الْإِیمَان‏ ... إِذَا زَنَى‏ الزَّانِی‏ فَارَقَهُ رُوحُ الْإِیمَان‏[13]

امام باقر علیه السلام: زمانی که شخصی زنا می کند روح ایمان از او خارج می شود ...

قبول ازدواج موقت توسط اروپایی ها

جدا از این همه تفاوت و اثری که برای ازدواج موقت ذکر شد خود اروپایی ها به وجود چنین ازدواجی برای سلامت جامعه و خانواده ها صحه گذاشته اند. شهید مطهری این قضیه را با ذکر یک سوال چنین مطرح می کند:

«من از شما مى‏پرسم: اینکه اروپاییان وجود یک عده از زنان بدکار را در محل معین از هر شهرى تحت نظر و مراقبت دولت لازم و ضرورى مى‏دانند براى چیست؟ آیا جز این است که وجود مردان مجردى را که قادر به ازدواج دائم نیستند خطر بزرگى براى خانواده‏ها به حساب مى‏آورند؟»[14]

سپس نظر راسل را اینگونه مطرح می کند:

برتراند راسل فیلسوف معروف انگلیسى در کتاب زناشویى و اخلاق مى‏گوید:

«... در واقع اگر درست بیندیشیم پى مى‏بریم که فواحش معصومیت کانون خانوادگى و پاکى زنان و دختران ما را حفظ مى‏کنند. هنگامى که این عقیده را لکى در بحبوحه عصر ویکتوریا ابراز کرد، اخلاقیون سخت آزرده شدند بى‏آنکه خود علت آن را بدانند، اما هرگز نتوانستند خطاى عقیده لکى را به ثبوت رسانند. زبان حال اخلاقیون مزبور با تمام منطقشان این است که «اگر مردم از تعلیمات ما پیروى مى‏کردند دیگر فحشاء وجود نمى‏داشت» اما ایشان به خوبى مى‏دانند که کسى توجه به حرفشان نمى‏کند.».[15]

این جمله همان کلام معروف امیرالمومنین علی علیه السلام است که فرمود:
«لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَى إِلَّا شَقِیٌّ أَوْ شَقِیَّةٌ- لِأَنَّهُ کَانَ یَکُونُ لِلْمُسْلِمِینَ غَنَاءٌ فِی الْمُتْعَةِ عَنِ الزِّنَا[16]

خدا پسر خطاب را لعنت کند ، اگر او نبود، کسی به جز انسان پست مرتکب زنا نمی شد! چون مسلمانان به واسطه متعه، نیازی به زنا نداشتند.

نوشته: میثم علی زلفی

ادامه دارد....

[1] - سوره بقره (2) ، آیه 275

[2] - ترجمه المیزان

[3] - سوره نور آیه 32

[4] - ترجمه المیزان

[5]- طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، 1جلد، الشریف الرضى - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.

[6]- طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، 1جلد، الشریف الرضى - قم، چاپ: چهارم، 1412 ق / 1370 ش.

[7]- کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8جلد، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[8]- کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8جلد، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[9]- شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، 30جلد، مؤسسة آل البیت علیهم السلام - قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[10]- مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، 26جلد، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.

[11]- ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، 4جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ: دوم، 1413 ق.

[12]- کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8جلد، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[13]- ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، 4جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ: دوم، 1413 ق.

[14] - مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى    ج‏19  ص : 65

[15] - مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏19، ص: 67

[16] - بحار الأنوار ج‏53 ص 31.

میثم علی زلفی

روش های انحراف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی