فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

 برگرفته از وبلاگ اشارات

 

یکی ا زحوزه های تمدن سازی، طراحی فناوری اجتماعی (نظام سازی) است

آیا ما مدل خوبی برای انتخابات داریم؟

به نظر می رسد تنها انتخاباتی که تا حدی با معیارهای دینی همخوان است انتخابات خبرگان است؛ نامزدهای خبرگان، برضد یکدیگر صحبت نمی کنند و برای رسیدن به مجلس خبرگان، دست و پا نمی زنند. هیچ کس رقیبش را دروغگو نمی خواند و کسی اتهامی ثابت نشده را به دیگری نسبت نمی دهد. فضا تقریبا اخلاقی است.

چرا؟

چون آنها، حتی اگر الزام قانونی هم نباشد، خود را ملزم به داشتن صفت «عدالت» (عدالت فردی، ترک گناه کبیره و عدم اصرار بر گناه صغیره) می دانند. مردم یک استان، عالمترین و عادلترین افراد را برمی گزینند تا آنها هم عالمترین و عادلترین رهبر را انتخاب کنند.

اما چرا شرط عدالت در سایر انتخابات وجود ندارد؟

«رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

استاد احمد عابدی، در درس خارج خود می گوید: اگر شرط امام جماعت عدالت است، چطور در منصب های مهمتر این شرط نادیده گرفته می شود؟ ما باید یکی از شرایط مهم استاندار و نماینده مجلس و رئیس جمهور را هم عدالت بدانیم. (نقل به مضمون)

یعنی موقع انتخابات، باید بین مردم بحث بشود که آیا «عدالت» فلان نامزد احراز می شود یا خیر؟

وجود این جو، باعث می شود که نامزدها حرکتی که خلاف عدالت باشد، انجام ندهند.

در این صورت، هیچ نامزدی جرات نمی کند به کسی که در مناظره نیست اتهامی نسبت دهد، چون خودبخود از شرط عدالت خارج و مهمترین شرط کاندیداتوری ریاست جمهوری را از دست می دهد و حتی بدون اعلام شورای نگهبان هم از صحنه رقابت حذف می شود.

در این صورت، هیچ کسی جرات نمی کند که منتقدانش را «بی سواد» و «بی عقل» بداند، چرا که این تهمت به شمار زیادی از مردم، خودبخود باعث از بین رفتن شرط عدالت و پایان دوران ریاست جمهوری وی خواهد شد.

نظرات  (۱)

۲۵ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۱۵ اشارات (طلبه ای از نسل سوم سابق)
سلام ممنون از دقت نظرتون
امیدوارم همیشه از نکته سنجی های شما بهره مند شوم
لینکتون کردم
پاسخ:

تشکر از حسن نظر شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی