فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

بعضی ها هستند که هنوز یک دور بحار الانوار را نخوانده اند...

یا لااقل یک بار اصول کافی را ندیده اند....

یا لااقل یک بار قرآن را کامل نخوانده اند...

یا لااقل یک بار ترجمه ی قرآن را نخوانده اند ....

اصلا همه ی اینها هیچ لااقل نمی داند به چه کتبی باید رجوع کند تا آیات و روایاتِ موضوع مورد بحث خودش را پیدا کند و بخواند اما خیلی محکم نظر اسلام را بیان می کند.


می خواستم به بعضی از کسانی که ادعا دارند حرفشان حرف اسلام است بگویم اگر جرات دارید در ماه مبارک رمضان که در آن نسبت ناروا دادن به خدا و پیامبرش روزه را باطل می کند ،ادعای اسلامی بودن نظرتان را بیان کنید. که یاد داستانی افتادم و از سادگی خودم خنده ام گرفت.

برای شخص ساده ای تعریف می کردند: دیشب ساعت 3 تا 5 صبح دزدی به خانه ی فلانی رفته و تمام اموالش را ربوده است.

مرد ساده با شنیدن این ماجرا با تعجب گفت: پس آقای دزد با این حساب احتمالا فرصت نکرده است نماز شبش را بخواند!


+بخشی از مباحثات فطرت با آ‌قای اسد نژاد

+در این شبها ما را دعا کنید

+ ذیل این مطلب در کامنت ها بحث نسبتا مفصلی اتفاق افتاده است که مربوط به فطرت است.

میثم علی زلفی

بررسی فقهی نظر همه محترم است؟

چند تذکر:

1-    در ابتدا باید گفت که این نوشتار ادعا ندارد که مطلب ذکر شده حرف اسلام است ولذا تنها قصد شکافتن مسئله و توجه به ابعاد این نظریه و بررسی صحت و سقم این مطلب در حالات مختلف را دارد.

2-    طبق نظر تمامی علماء، احکام اسلام (حرمت و وجوب و .... ) ریشه در مصلحت و مفسده دارد و اما اینکه این مصلحت و مفسده ها در نظر شارع چه بوده است موضوع بحث این نوشته نیست. و لذا هرجا سخن از مفسده می شود منظور نوشتار همان حرام هایی است که اسلام از آنها نهی کرده است‌. (چرا که این حرام قطعا ریشه در مفسده ای داشته است که اسلام از آن نهی کرده است.)

3-    این نوشتار در مقام ثبوت بحث می کند نه در مقام اثبات. اگرچه تمام فرض های مقام ثبوت در مقام اثبات نیز موجود است.

میثم علی زلفی

به نظرم آنچه امروز متدینین ما در رگها و گوشت و پوستشان کمتر دیده می شود انس با ذکر است، امروز متدینین ما دلواپس فضای فرهنگی هستند دلواپس پاسخ به پست هایشان هستند دلواپس هواداران خود در تلگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی هستند، دلواپس هدایت دیگران هستند، دلواپس محیط زیست هستند، دلواپس سیاست خارجی هستند و دلواپس هزاران چیز دیگر، اما...

اما دلواپس رابطه خودشان با خدای خودشان نیستند، دلواپس ویتامین های معنوی خونشان نیستند. ویتامین هایی که در بزنگاه های گرفتاری دستشان را می گیرد.

آیا تمرین کرده ایم که در همه ی گرفتاری ها اول به خدا رجوع کنیم. لازمه ی این کار همانطور که بزرگان گفته اند تداوم و انس با ذکر است.

آقاى صانعى از شاگردان و یاران امام خمینى (ره) نقل کرده اند پس از آنکه امام از زندان آمدند و درسها را شروع کردند یک روز بعد از درس به منزل ایشان رفتم و اشکال درسى مطرح کردم ولى دیدم امام جواب ندادند بلند شدم و آمدم بیرون و خیلى ناراحت بودم که امروز چطور شد که امام بمن جواب ندادند با آنکه همیشه جواب اشتباهات ما را مى دادند؟ امام دو ساعت بعد به اخوى خود فرموده بود که من آن وقت روى حساب مریضى صبیه ناراحت بودم و جواب ایشان را ندادم ولى فردا در درس جواب ایشان را مى دهم .
مریضى صبیه امام قصه جالبى دارد:

وقتى صبیه امام مریض شدند یک شوراى پزشکى در قم تشکیل شد و تقریبا به امام جواب یاس دادند و حتى به امام عرض کردند که یا باید مادر بمیرد و بچه بماند و یا بچه از بین برود و مادر بماند این طور نقل مى کنند که امام فرموده بود که من الان اظهار نظر نمى کنم که کدام فداى کدام بشود یکى دو ساعت صبر کنید من جواب مى دهم که عمل جراحى انجام بگیرد یا نه امام که تازه از زندان آمده بود بلافاصله اخوى را خواستند و فرمودند که امشب عده اى از آقایان طلبه ها را در منزلتان خبر کنید و یک ختم ( امن یجیب ) بگیرید و مخصوصا آقاى قاضى (همان آیت الله قاضی استاد علامه و آیت الله بهجت و ...) هم بیاید و دعا کند مرحوم قاضى که عموزاده علامه طباطبائى بود و از رفقاى امام بود بسیار اهل ذکر و دعا و اوراد بود. ایشان در زمان طلبگى هم یک پیشگوئى هایى داشت و به امام گفته بود که شما بعدا جزء زعماء،خواهید شد، ایشان و عده اى از طلبه ها آمدند و ختم ( امن یجیب ) گرفتیم ختم که تمام شد از بیمارستان نکوئى قم به منزل امام تلفن کردند که معجزه آسا حال صبیه عوض شده ، و فعلا نیازى به عمل جراحى نیست و بعد از چند روز حال ایشان خوب شد و از بیمارستان مرخص شدند در صورتى که دو ساعت قبل، شورا تصمیم گرفته بود که عمل جراحى خطرناکى را انجام بدهد.


مردان علم در میدان عمل ج 1 (نمونه اى از اعتماد و اتکال شدید امام خمینى به خداى سبحان)

سرگذشتهاى امام خمینى ج 3،ص 36 .

میثم علی زلفی

از آنجا كه مطالب كتب مطرح شده را قبل تر خودم خوانده ام قصد داشتم كتاب عقاید اسلامی در پرتو قرآن، حدیث و عقل براي شما معرفي كنم منتها نسخه اي قابل دانلود پيدا نكردم.

وقتي در بين كتب آقاي سبحاني گشتم ديدم بخش زيادي از آن مطالب در كتاب ديگري موجود است ضمن اينكه كتاب سيره پيشوايان ايشان نيز به اين كتاب دوم ضميمه شده است.


كتاب اصول عقاید اسلامی و نگاهی به زندگانی پیشوایان معصوم علیه السلام تالیف جعفر سبحانی.

اين كتاب با زباني ساده و علمي به بيان اصول عقايد شيعه پرداخته است. اگرچه ممكن است بخشي از استدلال

هاي اين كتاب از نظر مخالفين مورد خدشه باشد. اما به نظر بنده اين كتاب ارزش چندبار خوانده شدن را دارد. (مخصوصا اگر همان كتاب عقاید اسلامی در پرتو قرآن، حدیث و عقل را تهيه كنيد)

اما قسمت دوم اين كتاب نيز شما را مختصري با زندگاني اهل بيت آشنا خواهد كرد.

لطفا براي خواندن اين كتاب وقت و حوصله صرف كنيد و قصد نداشته باشيد اين قبيل كتاب ها را مثل رمان بخوانيد.


دریافت اصول عقاید اسلامی pdf
حجم: 1.54 مگابایت

دریافت اصول عقاید اسلامی نسخه اندرويد 2 به بالا
حجم: 4.68 مگابایت


میثم علی زلفی