فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131
  • عنوان: فطرت محجوب, معنویت ممسوخ
  • عنوان مجموعه: حدیث عشق و فطرت مجموعه مقالات درباره آرا حکمی معرفتی عارف حکیم آیت‌الله محمدعلی شاهآبادی
  • پدیدآورنده: حمیدرضا مظاهری‌سیف (1357ش - )
  • تعداد صفحه: 253-307
  • زبان: فارسی
  • این مقاله یکی از مقالات حدیث عشق و فطرت است که به بررسی نظرات آیت الله شاه آبادی درباره ی فطرت می پردازد. البته این اصل مقاله نیست بلکه ورد آن را از سایت آقای مظاهری سیف که نویسنده همین مقاله است کپی کردم و با کمی دست کاری، آن را برای دوستان آماده کردم. اگر اشکال شکلی هست مربوط به نویسنده مقاله نیست.(از حوصله کم ماست)

  • لینک دریافت pdf
    حجم: 754 کیلوبایت
    توضیحات: فطرت محجوب, معنویت ممسوخ

  • لینک دریافت ورد
  • حجم: 120 کیلوبایت
  • توضیحات: فطرت محجوب, معنویت ممسوخ

نظرات  (۲)

از بابت کتابها ممنونم .

 

پاسخ:
خواهش می کنم
چوب کاری می فرمایید
من وجه الکترونیکی این کتاب را دیده ام. همان اشکالاتی که به نظریه فطرت در الهیات مسیحی وارد است، همان اشکالاتی که به نظریه فطرت آقای مطهری هست، همان مشکلی که در نظریه فطرت آقای علی اصغر احمدی هست، در این کتاب شریف هم هست.
عمده مسئله به جز بیان اکسپریمنتال و عینی فطرت، به حلقه یا حلقات مفقوده و واسط بین یک نظریه و امکان بهره گرفتن در عمل از آن برای تبیین روان آدمی ، پیش بینی رفتار، بازخوانی مکانیسمهای دفاع روانی، تبیین علت بیماریهای روانی و نحوه درمان بیماری های روانی مربوط است.
پاسخ:
بله این حرف درست است که تبیین روان آدمی دچار اختلال است. اما به حول و قوه ی الهی دقیقا روی همین مسئله دست گذاشته ایم البته نمی گویم مسئله به کلی حل می شود اما به نظر می رسد راه گشا باشد. لااقل در دسته بندی روایات و آیات به ما کمک شایانی خواهد کرد. رساله ی دکترایی در دانشگاه معارف قم توسط اقای مهرداد ویس کرمی نوشته شده است. در این رساله با نام «بررسی تطبیقی آرامش روانی در قرآن و روانشناسی» به سیر تحول روان در نظر فلاسفه غرب و مسلمانان پرداخته و ثابت نموده است که روان در کلام غرب غیر روان در مفاهیم اسلامی است در حالی که هم اکنون روانشناسان این دو را یکی می دانند. این خود یکی از مشکلات روانشناسی اسلامی است.
اگر این بحث را بپذیریم جایگاه دین در تبیین آرامش روحی که غیر از آرامش روانی است مشخص می شود. آرامشی که منشا آن عالم غیب است نه محسوسات و به عنوان هدف متوسط محسوب می شود نه نهایی. آگاهانه و ارادی محقق می شود. نه هم آگاهانه و گاهی اوقات غیر آگاهانه مثل تزریق مواد مخدر، این آرامش حداکثر هماهنگی را با شریعت و عقل سلیم دارد و نه مثل آرامش روانی بی تفاوت یا در تقابل با شریعت باشد و ...
ما نمی توانیم متشرع باشیم ولی در عین حال نگاهی حسی به مقوله روان و روان درمانی داشته باشیم. اگر بیماری ها را ناشی از روح و روان (با توجه به تفاوت این دو) بدانیم باید بخشی از درمان ها را در حل مشکلات اخلاقی و گناه بدانیم. که گره با روح آدمی دارد. و البته از تجربه ی غرب در درمان بدن نیز می توان استفاده کرد البته اگر مطمئن شویم که در دسته بندی و تشخیص بیماری که آیا مربوط به روح است یا بدن اشتباه نکرده باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی