فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

من این یک کلمه را عرض بکنم- شاید قبلًا هم عرض کرده باشم- و آن اینکه من از اول که در این مسائل بودیم و کم کم آثار پیروزى داشت پیدا مى‏شد، در مصاحبه‏هایى که کردم، چه با کسانى که از خارج آمدند، حتى در نجف و در پاریس و چه در حرفهایى که خودم زدم، این کلمه را گفته‏ام که روحانیون شغلشان یک شغل بالاتر از این مسائل اجرایى است- و چنانچه اسلام پیروز بشود، روحانیون مى‏ روند سراغ شغلهاى خودشان. لکن وقتى که ما آمدیم و وارد در معرکه شدیم، دیدیم که اگر روحانیون را بگوییم همه بروید سراغ مسجدتان، این کشور به حلقوم امریکا یا شوروى مى ‏رود. ما تجربه کردیم و دیدیم که اشخاصى که در رأس واقع شدند و از روحانیون نبودند، در عین حالى که بعضیشان هم متدین بودند، از باب اینکه آن راهى که ما مى‏ خواستیم برویم و آن راهى که‏ مستقل باشیم و با نان و جو خودمان بسازیم و زیر فرمان قدرتهاى بزرگ نباشیم، آن راه، با سلیقه آنها موافق نبود. و لهذا، چون آنجا دیدیم که ما نمى‏توانیم در همه جا یک افرادى پیدا بکنیم که صد در صد براى آن مقصدى که این ملت ما براى آن، جوانهاشان را دادند و اموالشان را دادند، نمى‏ توانیم پیدا بکنیم، ما تن دادیم به اینکه رئیس جمهورمان از علما باشد. و گاهى- رئیس فرض کنید که- نخست وزیرمان هم همین طور. و در جاهاى دیگر هم که قبلًا گفته بودیم، بنا نداریم این طور باشد و الآن هم عرض مى‏ کنم هر روزى که ما فهمیدیم که این کشور را یک دسته از این افرادى که روحانى نیستند، به آن طورى که خداى تبارک و تعالى فرموده است، اداره مى‏ کنند، آقاى خامنه‏ اى تشریف مى‏ برند سراغ شغل روحانى بزرگ خودشان و نظارت بر امور و سایر آقایان هم همین طور. ما این طور نیست که هر جا یک کلمه‏ اى گفتیم و دیدیم مصالح اسلام، حالا ما آمدیم دیدیم این جور نیست، اشتباه کرده بودیم، بگوییم ما سر اشتباه خودمان باقى هستیم. ما هر روزى فهمیدیم که این کلمه‏ اى که امروز گفتیم اشتباه بوده و ما قاعده‏ اش این است که یک جور دیگر عمل بکنیم، اعلام مى‏ کنیم که آقا این را ما اشتباه کردیم، باید این جورى بکنیم. ما دنبال مصالح اسلام هستیم، نه دنبال پیشرفت حرف خودمان.به من مهلت بدهید که عرایضمان را به آقایان عرض بکنم- بنا بر این، مسأله یک چیزى نیست که آقایان به ما بگویند: شما آن روز این جورى گفتید. راست است، ما آن روز خیال مى‏ کردیم که در این قشرهاى تحصیلکرده و متدین و صاحب افکار، افرادى هستند که بتوانند این مملکت را به آن جورى که خدا مى‏ خواهد، ببرند، آن طور اداره کنند.
وقتى دیدیم که نه، ما اشتباه کردیم، آمدند بعضیشان خودشان را به ما جا زدند- ما هم که غیب نمى‏دانیم. و بعضیشان هم خوب بودند لکن رأیشان با رأى ما مخالف بود- ما از حرفى که در مصاحبه‏ ها گفتیم، عدول کردیم و موقتاً تا آن وقتى که این کشور را غیر روحانى مى‏ تواند اداره کند، آقایان روحانیون به ارشاد خودشان و به مقام خودشان برمى‏ گردند و محول مى‏ کنند دستگاههاى اجرایى را به کسانى که براى اسلام دارند کار مى‏ کنند و تا مسأله این طور است که ابهام پیش ما هست، احتمال هست‏
اگر در یک میلیون احتمال، یک احتمال ما بدهیم که حیثیت اسلام با بودن فلان آدم یا فلان قشر در خطر است، ما مأموریم که جلویش را بگیریم تا آن قدرى که مى‏توانیم. هر چه مى‏ خواهند به ما بگویند، بگویند که کشور ملایان، حکومت آخوندیسم و از این حرفهایى که مى‏ زنند. و البته این هم یک حربه‏اى است براى اینکه ما را از میدان به در کنند. ما نه، از میدان بیرون نمى‏ رویم. خوب، این مقدار از حرفها بود که با آقایان عرض کردیم و امیدوارم که در ماه مبارک رمضان، این ماه بزرگ، هم دعا کنند به این جمهورى اسلامى و هم هدایت کنند مردم را که مردم در صحنه باقى باشند.

صحیفه امام جلد 16 صفحه 349

نظرات  (۳)

۱۹ دی ۹۳ ، ۱۴:۰۶ علی رئیسی وانانی
معنای جمهوری
فرهنگ فارسی معین:

جمهوری نوعی از حکومت که رییس آن از سوی مردم کشور برای مدتی محدود برگزیده شود و آن انواع مختلف دارد: جمهوری اسلامی ، جهموری سوسیالیستی ، جمهوری دموکراتیک ، جهموری فدرال و غیره .

پاسخ:
اگر طلبه باشی یا دروس حوزوی خوانده باشی می دانی که فرهنگ لغت نمی تواند حجت باشد شما باید استعمالات را نگاه کنی
جمهوری اسلامی ، جهموری سوسیالیستی ، جمهوری دموکراتیک ، جهموری فدرال و غیره .اینها یک وجه مشترک دارند و آن این است که حکومتشان با مقبولیت اکثریت مردم تشکیل شده ولی این به این معنی نیست که رهبران آنها را نیز مردم انتخاب می کنند. مثلا در نظام اسلامی ما به غیر از امام خمینی (ره) که توسط اکثریت مردم حکومت را تشکیل داد. بقیه رهبران طبق قانون که بر گرفته از شرع است انتخاب می شوند که همان خبرگان رهبری است و کاملا شرعی است.
همانطور که گفتم جمهوری اسلامی یعنی همه مردم این حکومت را می خواهند و دوست دارند قانون حاکم بر آن اسلام باشد. رجوع به بحث جمهوری اسلامی بهترین مدل حکومت دینی ذیل سیاسی - حکومت دینی
۱۹ دی ۹۳ ، ۱۴:۱۱ علی رئیسی وانانی
از بین تعاریف دموکراسی که مکرر نقل میشود ،می توان به این عبارت مشهور از «آبراهام لینکن»اشاره کرد :« دموکراسی یعنی: حکومت مردم، از سوی مردم و برای مردم» از سوی دیگر «جیمز برایس» در کتاب «دموکراسی نوین » ،معنای دموکراسی را در مفهوم سنتی و دقیق تر آن چنین بیان کرده است :« این واژه بر حکومتی دلالت می کند که در آن اراده اکثریت شهروندان واجد صلاحیت ،حاکم باشد. 
پاسخ:
مقبولیت لازمه ی تشکیل حکومت است ولی این به این معنا نیست که وقتی حکومتی مقبول مردم بود مردم در قانون گذاری کلان آنهم دخالت کنند.

یادداشت مفیدی بود
ممنون
پاسخ:
نظر لطف شماست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی