فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

مومن بايد بدرد بخور باشه بايد يك جورايي از در بيرونش كردن از پنجره بياد تو. بايد يه طوري زندگي كنه اگه هر كاري كردن سرنگونش كنن نتونن يا لااقل به راحتي نتونن اين كار رو بكنن. به قول حاج آقاي قرائتي آدم بايد مثل كلمه ي ورامين باشه .

خودش كه اسم يك شهره

اگه واوش رو برداري ميشه رامين --» اسم يك شخص

اگه راء رو برداري ميشه امين --» يك صفت انساني

اگه الف رو برداري ميشه مين --» وسيله ي جنگي

اگه ميم رو برداري ميشه يِن --» واحد پول

اگه ياء رو برداري ميشه نون --» يك نوع غذا؛

حالا چرا اين حرفا رو ميزنم؟؟!!

 آخه من در عجبم از كساني كه براحتي خودشون رو در معرض گناه قرار مي دهند براحتي هرسخن و هر نوايي را گوش مي دهند با نامحرم ارتباط و سخن دارند اما خودشان را مومن هم مي دانند و اصلا احساس عاقبت به شري بهشون دست نميده. مگر امام عسكري نفرمودند:

أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، أَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أَقامَ عَلَى الْفَرائِضِ أَزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أَشَدُّ النّاسِ اجْتَهادًا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ.»:
پارساترين مردم كسى است كه در هنگام شبهه توقّف كند. عابدترين مردم كسى است كه واجبات را انجام دهد. زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك نمايد. كوشننده ترين مردم كسى است كه گناهان را رها سازد.[1]

و در جايي ديگر امام صادق (ع) می فرمايند:

قِف عِندَ كُلِّ أمرٍ حَتّى‏ تَعرِفَ مَدخَلَهُ مِن مَخرَجِهِ قَبلَ أن تَقَعَ فيهِ فَتَندَمَ
در برابر هر کارى درنگ کن تا [راهِ‏] درون شدن و برون آمدن از آن را ، پيش از آن که در آن وا مانى و پشيمان شوى ، نيک بشناسى [2]

آيا توقف كردن را ياد نگرفته ايم يا فكر مي كنيم در اين هياهوي حركت شتابان علم و تكنولوژي اگر سر در هر سوراخي نكنيم عقب مي افتيم و لذا بايد خود را شتابان در اين دريا غرق كنيم!

 يك وقت مرحوم حاج شيخ جعفر شوشترى در منبر گفت :من به مسجد مى آمدم در بين راه خرى را ديدم كه در زير بار خسته و ناتوان شده بود دلم به حال او سوخت. همچنان بر حال او مى نگريستم تا به در خانه اى رسيد بار از وى برگرفتند مرا ديد كه باز بر او نگاه مى كنم.  (با زبان حال) گفت اى شيخ برو فكرى به حال خود كن من به هر رنج و مشقتى بود بار خود را به منزل رسانيدم ولى تو چه خاكى بر سر خود خواهى ريخت ؟

آنگاه گفت : بلى الاغ اگر به نهر آبى برسد كه نتواند از آن بگذرد قدم از قدم بر نمى دارد و بر ضرر خود هرگز اقدام نمى كند اما تو اى انسان چنين بى پروا به سوى گودال جهنم مى روى الاغ خود را به آب نمى زند ولى تو خود را به آتش مى زنى !![3]



[1] - تحف العقول ، ص 489

[2] - تحف العقول، ص 304

[3] - كفاية الواعظين ج 5 ص 47

میثم علی زلفی

قرائتی

مومن

ورامین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی