همین!
سلام علیکم.
توجه بفرمایید:
1. اصلا صحبت از پذیرش یا رد نظر موافق یا مخالف دیگران نیست. برای مثال بنده با جناب استاد بابایی اختلاف نظر کلي و جزئی فراوان داریم؛ اما سالهاست که بنده ایشان را به عنوان یک اندیشمند مسلمان مستند نویس می شناسم و به او و آراء و تحلیهای مستندش احترام می گذارم (نه آنکه می پذیرم). آراء یکدیگر را هم نقد می کنیم. بی آنکه ذره ای کم احترامی، گوشه و کنایه رد و بدل یا ضمیمه نقد شود. پس سخن از قبول تمام نظرات نیست و فقط صحبت از احترام به دیگران است.
2. اینکه فقط «اکرم عند الله» محترم است و اگر کسی به فرض، تقوا نداشت را نباید احترام کرد کدام عقل و آیه و روایت می گوید؟
عجولانه و فحص نکرده، تمام عقل و نقل را به حمایت از خود به رخ طرف مقابل کشیدن از مشکلات رایج حوزویان است. بفرمایید: عقل من نمی فهمد؛ فحص من به جواب نرسید؛ چرا با استفهام انکاری منکر همه چی می شوید؟
سیره اهل بیت ع در مواجهه با بی تقواها و منکران و ... تمام آن عقل و نقل شما را زیر سوال می برد.
برای نمونه:
فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ: أَكْرِمُوا كَرِيمَ كُلِّ قَوْمٍ.
برادر من!
آن کرامت انسانی که معیار شماست و در امثال این روایت دیده نمی شود؛ رنگ و بو مزه ندارد و تشخیص آن از عهده من و شما خارج است آن هم برای عند الله است؛ نه عندنا.
ماییم و ظاهر افراد. بی احترامی به دیگران مجوز شرعی می خواهد. پس همه محترمند مگر به حکم قاضی یا مجتهد جامع الشرایط که آن هم ما نیستیم.
دیگر اینکه برادر من!
این عبارت شما یکی از مشهورترین مستمسک هایی است که افراد بسیاری با تمسک به آن مجوز حمله به دیگران را از پیش خود به نام اسلام و حکم وظیفه صادر می کنند:
«تبر برداشته به جان اعتقادات مردم افتاده و مشغول نشر اراجيف خودش به اسم فكر نو و روشن فكري است. اينجا نه نظرش محترم است و نه خودش.»
این حرف را یک وقت مثل حضرت امام (ره) می گوید و کشف الاسرار را می نویسد (آن هم بی هیچ توهینی) یک وقت امثال من و شما می گوییم. آخر مگر ما اسلام شناسیم قاضی هستیم مجتهدیم؟!
به قول شما کدام عقل و آیه و روایت گفته : اینکه با دانسته های من در تعارض است پس با مسلمات اسلام در ستیز است و ...
بررسی کنید و ببینید این عبارتی که از شما نقل کردم و متاسفانه طلبه های فراوانی چنین می پندارند و بر اساس آن کفن پوش می شوند و مجوز حمله به جان و آبروی دیگران را صادر می کنند آیا غیر از مبنای فکری و عملی امثال داعش است؟
آنها هم دقیقا چنین می پندارند و با معیار آنچه خود از اسلام می شناسند برای دفاع از اسلامی که در ذهنشان است و نجات امت اسلامی مخالفان را تکه و پاره می کنند.
پس:
1. بنده نگفتم هر که هر چه دیگران گفتند حق است و بپذیرم.
2. همه محترمند مگر مجوز شرعی بر بی احترامی از مرجع ذی صلاح داشته باشیم.
3. نظری که روشمند نیست بسان آروغی است که از سر معده زده شده برای همین محترم نیست؛ اما اگر روشمند بود و تکیه بر اصول تحقیق داشت از این جهت محترم است (نه مقبول)
3. ملاک در مخالفت گفته یا نوشته ای با اسلام، نظر اسلام شناس مجتهد است نه هر مسلمانی.
جاي بسي تامل است كه چرا دوباره مي نويسيد و حتي ديگران را به نقد مي كشيد.
--------------------
اينا همه آسمون و ريسمون رو به هم بافتيد براي آخرش.
اي كاش آخرش را نمي نوشتيد كه حداقل بگوييم دلسوزانه و بي قصد و غرض مي نويسيد.
اما امان از ....
-------------------
آقاي رضايي علي نور چشمي استاد بابايي هستند و نقد استاد كه خود حوزوي هستند جايز نيست.