فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131



فیلم های اکشن و به اصطلاح بزن بزن درتقابل شخصیتِ خوب و بد داستان یک سکانس کلیشه ای و تکراری دارند. در آخرین سکانس ها وقتی شخصیت خوب بر بد غلبه پیدا می کند می بینید که تقریبا در 99.9 موارد شخصیت بد هیچگاه به دست شخصیت خوب از بین نمی رود بلکه این خود شخصیت بد است که باعث هلاکت خودش می شود.

در این منش لطایفی هست از جمله اینکه:

انسان به مقتضای انسان بودنش موجودی است که فطرتا از قتل و خونریزی و جنایت گریزان است و لذا  باید صدها ساعت فیلم های خشن هالیوود و بقیه ی سینما ها را ببیند و صدها جنایت ریز و درشت انجام دهد تا به مرز قتل و جنایت و آدم کشی برسد.

در نظر تمامی انسان ها انسان خوب مظهر لطف و عطوفت و رحمت است و اگر قتلی  هم مرتکب شود یا خودش عامل نبوده و یا دلیل دیگری سبب این قتل شده است. بر فرض اینکه چنین انسانی قتلی را هم مرتکب شود هیچگاه از مُردن آن شخص خوشحال نمی شود بلکه بخاطر دفع شر اوست که شادمان است.

این مسئله خود نشان از یک حقیقت واحد دروجود همه ی انسان ها دارد که کارگردانان آن را وسیله ای برای جلب رضایت بیننده خود می کنند. حقیقتی که نمی تواند متاثر از تربیت باشد چرا که هزاران مکتب فکری متفاوت در عالم و جود دارد و در بین همه ی مکاتب، تفکرات واحد زیادی را می توانیم بیابیم. که با این حساب اگروحدت فقط وابسته به تربیت باشد و چیز واحدی از درون انسان بر این وحدت دلالت نکند این وحدت امکان پذیر نیست (این قسمت یک کم فلسفی است برای توضیح بیشتر به ادله چامسکی درباب فطری بودن زبان رجوع شود)


مثال دیگر ضرب المثل معروف «هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی» است.

حال برگردیم به فیلم و ربط آن به بحث:

وقتی ما بدی می کنیم اثر این بدی اول به خودمان بر می گردد و به مرور زمان سبب هلاکت خودمان می شود. شما می بینید که در آخر کار خوبی نیست که بدی را از بین می برد بلکه بدی است که با  دست خود خودش را از بین می برد.خوبی فقط صبر و مقاومت می کند.  رابطه ی ما با خدا هم همینطور است.

خدا مهربانی می کند هی ما خط و نشان می کشیم

خدا مهربانی می کند اما ما گناه می کنیم

خدا مهربانی می کند ما گستاخی را بیشتر می کنیم

خدا مهربانی می کند ما در ردش حرف می زنیم

آخر کار هم وقتی داریم در دره می افتیم می گوید دستت را بده تا نجاتت بدهم .

آن وقت ما چه می کنیم؟

ما هم دستش را می گیریم اما نه برای  این که خود را بالا بکشیم بلکه برای اینکه او را پرت کنیم اما غافل ازا ینکه نمی شود خدا را ، نور خدا را خاموش کرد.

پس تا آخر فیلم نرسیده به بدی های خود که نتیجه اش ظلم به خود ماست اعتراف کنیم و از اثر گذار عالم بخواهیم تا آنها را به خوبی تبدیل کند.

اَللّهُمَّ لا اَجِدُ لِذُنُوبی غافِراً، وَلا لِقَبائِحی ساتِراً، وَلا لِشَیء مِنْ عَمَلِی الْقَبیحِ بِالْحَسَنِ مُبَدِّلاً غَیْرَکَ لا اِلـهَ إلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ وَبِحَمْدِکَ ظَلَمْتُ نَفْسی، وَتَجَرَّأْتُ بِجَهْلی وَسَکَنْتُ اِلى قَدیمِ ذِکْرِکَ لی وَمَنِّکَ عَلَیَّ. (فرازی از دعای کمیل)

+ چقدر دلم هوس دعای کمیل کرده

+بخشی از مباحثات فطرت با آ‌قای اسد نژاد

نظرات  (۲)

۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۵۹ کمی خلوت گزیده!
عالیییییی...
پاسخ:
تشكر
۲۹ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۱۶ عباس اسکندری
فیلم اکشن ؟
پاسخ:
منظورتان را نفهميدم!!!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی