فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

یا رسول الله آمدن شما و فرزند صالحتان امام صادق علیه السلام به این جهان را به همه ی مردم دنیا تبریک عرض میکنم چه آنان که قدر شما را شناختند و چه آنانکه قرار است بشناسند.


به یمن این روز برداشت هایم از یک روایت حضرت رسول را با شما شریک می شوم.

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : العالِمُ بَینَ الجُهّالِ کَالحَیِّ بَینَ الأمواتِ[1]

حضرت می فرمایند : دانشمند در میان مردمان نادان، مانند زنده اى است در میان مردگان.

زنده در میان مردگان چگونه است؟

1- زنده نسبت به مرده روح دارد و این روح باعث زنده بودن اوست. عالم نیز نسبت جاهل روح دارد و روح عالم همان علم اوست و این علم است که باعث زنده بودن او می شود لذا هر چه عالم تر می شود زنده تر می گردد.

2-همانطور که انسان زنده در میان مردگان خود را مختار و دارای اراده می بیند و مرده از خود اختیار و اراده ای ندارد، عالم نیز جاهلان را بی اراده و اختیار در مسیر زندگی می بینند.

3- همانطور که انسان زنده دربین مرده ها دچار وحشت، ترس و اضطراب می شود انسان عالم هم در بین جاهل ها اینگونه است.

4-همانطور که انسان زنده اگر دربین مرده هایی که بی حرکت اند باشد باز دارای رشد و نمو است، عالم  نیز در بین هزاران جاهل هم که باشد باز رشد و نمو می کند (مثل خود حضرت رسول صلی الله و علیه و آله)

5- همانطور که بوی تعفن مرده ها زنده ای که در میان آنهاست را آزار می دهد بوی تعفن جهل ونادانی جاهلان نیز عالم را آزار می دهد.

6- واضح ترین ویژگی زنده در بین مرده ها همین زنده بودن است و نشانه ی زنده بودن اثر گذاری است، لذا عالم به هرجا وارد شود با جهل مبارزه می کند و حیات را با حود به ارمغان می آورد.

7- زنده ها وقتی درمیان مردگان هستند تاسف می خورند که چرا آنها زنده نیستند تا از زندگی بهره ببرند ، عالم هم در حق جاهل تاسف می خورد که چرا از علم بی بهره اند.

8- علم و عالم هر دو باید نشان از زندگی و حیات بدهند بنابر این علم و عالمی که مردم را به سمت ناامیدی و بی انگیزگی سوق دهد و روح حیات جامعه را بخطر بیاندازد نه علم است و نه عالم.



[1] - الأمالی للطوسی : ٥٢١/١١٤٨.

نظرات  (۱)

۲۷ دی ۹۳ ، ۱۷:۲۹ عاشقان حجاب
سلام ممنون ازحضورتون وبسایت خوبی هست
پاسخ:
لطف شماست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی