فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

شهید مطهری می نویسد:

در میان خواسته‏ هاى بشر دو جور خواسته داریم: خواسته‏ هاى طبیعى و خواسته‏ هاى غیر طبیعى، یعنى اعتیادى.

خواسته‏ هاى طبیعى آن چیزهایى است که ناشى از ساختمان طبیعى بشر است، یک سلسله امور است که هر بشرى به موجب آنکه بشر است خواهان آنهاست، و رمز آنها را هم هنوز کسى مدّعى نشده که کشف‏ کرده است. مثلًا بشر علاقمند به تحقیق و کاوش علمى است، همچنین به مظاهر جمال و زیبایى علاقه دارد، به تشکیل کانون خانوادگى و تولید نسل با همه زحمتها و مرارتهایش علاقمند است، به همدردى و خدمت به همنوع علاقمند است. اما چرا بشر علاقمند به تحقیق است؟ این حسّ کاوش و حقیقت جویى چیست؟ چرا بشر علاقمند به جمال و زیبایى است؟ چرا وقتى مجلس جشنى مثل این مجلس ترتیب داده مى‏ شود هم هیئت مدیره آن جشن و هم حضّار، از اینکه وضع سالن مرتّب و مزیّن باشد خوششان مى‏ آید و لذت مى‏ برند؟ چرا به تشکیل کانون خانوادگى علاقمند است؟ چرا در انسان حسّ همدردى و ترحّم نسبت به دیگران وجود دارد؟ اینها یک سلسله سؤالاتى است که وجود دارد. ما خواه جواب این «چرا» ها را بدهیم و خواه نتوانیم بدهیم چیزى که براى ما قابل تردید نیست این است که این خواسته‏ ها طبیعى است.
غیر از این خواسته‏ هاى طبیعى احیاناً یک سلسله خواسته‏ هاى دیگرى هم در میان بسیارى از افراد بشر هست که «اعتیادات» نامیده مى‏شوند. اعتیادات قابل ترک دادن و عوض کردن است. اکثریّت قریب به اتّفاق- شاید بیش از صدى 99 و یا هزارى 999- مردم عادت به چاى دارند، عدّه کثیرى به سیگار عادت دارند و از آنها کمتر به مشروب و تریاک عادت دارند، از آنها کمتر به هروئین عادت دارند. اینها کم کم به صورت خواسته در مى‏ آید و انسان به همان اندازه که یک امر طبیعى را مى‏ خواهد، این امرى را هم که طبیعت ثانوى او شده است، مى‏ خواهد امّا این خواسته‏ ها مصنوعى است لذا قابل ترک دادن است، قابل این است که این فرد را به طورى که به کلى آن کار را فراموش کند، ترک دهند؛ یا نسل آینده را طورى تربیت کنیم که اساساً فکر این چیزها را هم نکند.
امّا امور طبیعى اینطور نیست، قابل ترک دادن نیست، جلوى یک نسل را اگر بگیریم نسل بعدى خودش به دنبال او مى‏ رود [‍1]

موسیقی یک نیاز اعتیادی یا طبیعی

با این مقدمه از شهید جای بحث در بسیاری از مسائل از جمله موسیقی خالی است که آیا موسیقی یک نیاز طبیعی بشر محسوب می شود یا یک نیاز اعتیادی و غیر طبیعی؟؟؟

اگر موسیقی یک نیاز اعتیادی و از روی عادت است. پس چرا جامعه ی رسانه ای دنیا اینقدر سعی دارند که موسیقی بخش لاینفک زندگی انسان ها باشد؟ افراد زیادی را دیده ام که وقتی سوار ماشین می شوند قبل از روشن کردن ماشین ضبط ماشین را روشن می کنند؟؟یا بدون اختصاص دادن ساعتی از روز برای کوش کردن موسیقی احساس اتلاف عمر و تلف شدن دارد!

اگر موسیقی جزء عادات است و ما می دانیم هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد. پس چه مسئله ای درباره ی موسیقی مطرح است که به صورت فراگیر تبلیغ می شود مردم را به آن تشویق می کنند؟ چرا به اندازه ی موسیقی برای مصرف چایی برنامه ساخته و تبلیغ نمی شود حال انکه مصرف چایی بسیار فراگیر تر است!

چقدر حضرت امام از زبان استادش شاه آبادی زیبا فرمودند:

هیچ چیز به اندازه ی موسیقی انسان را از مسیر سیر و سلوک الهی باز نمی دارد. [2]

آنقدر که من می دانم موسیقی اعتیادش از هزار بسته مواد مخدر شدیدتر و قدرت تخریب توانایی اندیشیدنش هزار برابر از الکل بیشتر و کم کردن و ضعیف کردن قدرت اراده با آن از هر وسیله ای اسان تر و سریع تر است.

هر چه بیشتر از این سم مهلک فاصله می گیرم مخصوصا از زمان دانشجویی، بیشتر اثرات این افیون خوش خط و خال را لمس می کنم. کمترینش مشغول شدن همیشگی گوشه ای از ذهنم به این خذعبلات بود. مثل نواری که دکمه ایستادن ندارد.

+ بیدار شویم و خودمان را فریب ندهیم
+ شاید برخی در مسئله ی بانک ها بهانه بیاورند که در فضای کنونی جامعه تمامی کارهای ما به بانک مربوط است و نمی توانیم از بانک استفاده نکنیم. اما درباره ی موسیقی چه؟؟ آیا ماشین و موبایل و کانال های انتخابی تلویزیون و .... در انتخاب تو نیست.
اصلا همان که دیگران گفته اند کاش به جای این همه ساعت گوش کردن موسیقی و گفتن وقت ندارم برای مطالعه یک و فقط یک کتاب می خواندیم. ای کاش
+ توضیحات بیشتری راجع به موسیقی

-----------------------------------------------------------------------

[‍1] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏3، ص: 385

[2] کتاب چهل حدیث امام خمینی باب یقظه

نظرات  (۵)

جایگزینش چی ؟

پاسخ:
بعضی چیزها بیماری است و جایگزینش همان حالت سلامتی است. مثلا وقتی مریض می شوید کشی سوال می کند جایگزین مریضی چیست؟؟؟ نه
موسیقی یعنی سر و صدا و شلوغی و به هم خوردن آرامش؛ خب جایگرینش چیست؟؟ همان آرامشی که از خودت سلب کرده ای. مگر اینکه مثل معتاد ها بگوئیم من آن حالت نعشه اعتیاد را از سلامت و درد کشیدن بیشتر می پسندم!


البته موسیقی طبق نظر علما به حلال و حرام تقسیم می شود و البته به حلال آن هم تشویق نشده است. ضمن اینکه بحث راجع به توطئه ای بود که سعی دارد موسیقی ولو حلال را جز لاینفک زندگی ما قرار دهد و آن را تبدیل به امور طبیعی ما نشان دهد. مثل مصرف مواد مخدر ماریجووانا در برخی کشور ها
حال آنکه سوال این است که آیا واقعا به این شدت به موسیقی ولو حلال نیازمندیم؟؟؟؟
به نظرم پاسخ روشن و منفی است.فلذا باید توطئه ها را دید!!
استفاده از کتب شهید مطهری که با گذشت چندین سال از طروات و تازگی و به روز بودنش کاسته نشده و بیان آن برای جامعه تشنه از معارف دینی کاری بس ارزشمند است ، با آرزوی توفیقات بیشتر
پاسخ:
تشکر از شما بخاطر حسن نظرتان
همچنین توفیقات شما
۲۴ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۴۹ آب‌گینه موسوی

سپاس بابتِ لینکِ حوزه.

پاسخ:
خواهش می کنم
تشکر از حضورتون
تشکر ما که خدادادی از موسیقی خوشمان نیامده است تشکر از شما
پاسخ:
خدا رو شکر

سلام بزرگوار!

اولاً سخن شهید مطهری چه ربطی به نتیجه‌گیری شما دارد؟

 

ثانیاً وقتی از موسیقی (به ویژه موسیقی مدرن امروز با کارکردها و کاربردهای متنوع آن) هیچ شناختی ندارید، لطفاً در باره‌ی آن نظر ندهید.

 

ثالثاً موسیقی حتی در میان فقها هم یک موضوع اختلافی است. پس نمی‌شود چنین محکم و قطعی در باره‌ی آن نظر داد.

 

رابعاً افراط در هر چیز ناپسند است؛ حتی عبادت خداوند؛ چه رسد به شنیدن موسیقی.

 

توصیه‌ی برادرانه: لطفاً اول با کسب علم و آگاهی و خودسازی مهذب و مبرّز شوید، سپس در باره‌ی مسائل اظهار نظر بفرمایید.

 

نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

نه هر که آینه سازد سِکندری داند

 

نه هر که طَرْفِ کُلَه کج نهاد و تُند نشست

کلاه داری و آیینِ سروری داند

(حافظ)

 

پاسخ:
احسنت به شما
حداقل یک آدرس سایتی وبلاگی کانالی می دادید بیایم تلمذ کنیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی