فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

با ديدن سريال تنهايي ليلا مي خواستم مطلبي بنويسم با عنوان حماقت هاي ليلا و اطرافيان كه منصرف شدم تا اينكه اين مطلب را خواندم
من نمي دونم يكي نيست به اين دختر بگه مگه مجبوري از خونه بياي بيرون. هي بري اين ور و اون ور. خودت رو در مظان اتهام قرار بدي.

خوبه نصف بيابون هاي آمريكا رو هم چرخيدي و اينقدر خنگي!

اصلا كدوم دختري عاشق يك همچين پسري ميشه با اون قيافه و موهاش؟! كدوم پسري تو امام زاده تيپش اينطوري بوده كه اين دوميش باشه!
اگه قرار بود دخترا اينطوري عاشق پسرها بشن تا الآن همه ي بچه هاي مسجد رو زن داده بوديم رفته بود. (والا به خدا)
مثل  اين عقب افتاده ها رفت دستش رو سوزوند. بابا داستان ميرداماد جد حضرت آقا خيلي قضيش با اين فرق مي كرد. اون هم از اين يكي عقب افتاده تر عاشق اين شد.
اصلا اگر محمد رو كارگردان نمي كشت حتما زنش اينكار رو مي كرد. (شوخي نزديك به جدي)  هميشه تو فيلم يا داستان عاشقانه يكي از دو طرف بايد زود بميره يا بهم نرسن. وگرنه كارگردان بايد مرد رو تو صف نون اون هم صبح زود نشون بده كه از بي خوابي داره مي ميره! زنه رو هم در حال تميز كردن بچه و آشپزي كه اين هر دو براي مخاطب تلويزيون جذابيت نداره.
از قديم گفتن هوشي كه با يك مويز بياد يك قاشق ماست ضايعش مي كنه.
تا حالا آدم هاي زيادي به ما رجوع كردن (شايد شانس ماست) كه مي خواستن مسلمان شيعه بشه. وقتي تهش رو در مياري مي بيني عاشق يك دختر شده يا عاشق يه پسر شده.
اشكالي نداره خيلي هم خوبه اما خانه اي كه بر آب بنا شد نميشه انتظار داشت اونجا كه ما مي خوايم قرار بگيره. آب خاصيتش اينه كه بايد در جريان باشه گرنه مي گنده. تو نبايد خونت رو روي آب بنا مي كردي.!

آقاي كارگردان نمي دونم قصد شما از اين سريال چيه! اما اگه قصدت اينه كه براي بچه هاي مذهبي و مسجدي زن پيدا كني. ما خودمون هزار تا دختر و پسر خارج نرفته آفتاب نديده كه هزار بار از اين دختر و پسر خنگول و عقب افتاده باهوش تر و متدين ترند سراغ داريم!

ما را به خير تو اميد نيست شر مرسان!


+ بعد نوشت: تو برنامه هايي مثل ماه عسل و ... از دختر ها و پسرهاي شيعه شده يا تغيير مرام داده دعوت مي كنن.تا بحال يكي از اينها براي نمونه مريم مقدس نبوده قبل از شيعه شدنش. اصلا خاصيت غرب اينه، اگه كسي بر مي گرده و شيعه ميشه از پوچي و بي هدفيه. نه مريم مقدس بودن!

++اگه قرار بود به دختر ما پيغام بده بهتر بود يك دختر آمريكا رفته  رو نشون بده كه از شدت پوچي و لذت گرايي به اين سمت حركت مي كنه.

نظرات  (۱۲)

۰۴ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۰۱ کمی خلوت گزیده!
سلام.عیدتون مبارک.
جریان کلی این فیلم که هدایت این دختر بقول شما خنگول بواسطه ی عشقشه بد نیست.دور از ذهن هم نیست که دختری که هیچی نوفهمه عاشق پاکی یه پسر بشه. گاهی این جور آدم ها اتفاقا خیلی هم جلو میزنن از کسایی که از اول مسلمون بودن.
اما یک سری جریانهای دیگه ی فیلم واقعا مسخره و غیر واقعی و نا معقوله.
کلا یه پست میخوام بذارم ان شاءالله درمورد اینکه کارگردان ها چقدر دور از فضای جامعه و دین درمورد هردو فیلم می سازن.
پاسخ:
آخر مطلبم گفت خوبه اما خانه اي بر آبه! لازمه كه بگم بنده يك دوره كوتاه فيلم نامه نويسي رفتم و كمي با خط و مشي فيلم نامه ها آشنا شده ام.
اما نقدم بيشتر محتوايي و روشي است. (ضمن اينكه از نظر بنده هم دختره خنگوله هم پسره)
تو همه جاي دنيا آدم هاي پاك با همه جور ديني پيدا ميشه. اينكه بگيم يه دختر نصف بيايون هاي آمريكا رو چرخيده. تازه يك پسر پاك ديده. اون هم با اين سن و سال و با اون تريپي كه ازش نشون دادن (رابطه آزاد با پسرهاي ديگه شركت تو پارتي و ...) ميدونيد معنيش چيه؟
معنيش اينه كه كلي پسر ناپاك آمريكايي ديده..... معنيش اينه كه زير آب فطرت واحد الهي رو زدي يعني داري مي گي چون تو تحت تعليم اسلام بودي خوبي و بقيه اه هستند.
نه آقا بنده به شما مي گم اين حرف ها كشكه! همه ي جاي دنيا آدم خوب پيدا ميشه چشم پاك پيدا ميشه! چرا؟ چون انسان ها بر فطرت الهي آفريده شده اند. منتها تعاليم اسلام نسبت به بقيه اديان بيشتر انسان رو در انسانيت جلو ميبره. و به قولي هم تمام است و هم كامل.
بنده خودم در خانواده اي بزرگ شدم كه بسياري از فاميل ها رنگ حجاب رو هم در مهموني هاشون نمي ديدن!
بسياري از اونها امروز با تلاش زياد تغيير مرام داده اند اگر به اين راحتي بود كه كسي عوض بشه! تا الان حكومت جهاني حضرت حجت تشكيل شده بود. اين جور فيلم ها مردم رو بي دليل متوقع در باب كار فرهنگي مي كنه.
بعد يكي پيدا ميشه ميگه حاج آقا چرا شما اينقدر خشكي! دخترا بهت جذب نمي شن!
اون وقت منم مجبورم بگم خب به جهنم جذب نشن
بعد اونم ميگه وا چه بد اخلاق  و ميره

بعد من هم ميگم به قول حضرت آقا در جمع دانشجويان تشكل هاي فرهنگي اگه كار فرهنگي اينه : مرده شور كار فرهنگيت رو ببرن.
۰۴ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۴۶ کمی خلوت گزیده!
صحبتتون رو قبول دارم درمورد اینکه همه جا انسان پاک پیدا میشه. ولی خب این رو هم درنظر بگیرید که دل انسان همیشه پذیرای هدایت نیست.
از نظر من جریان کلی فیلم چیز ممکنیه. البته نه فراگیر.
پاسخ:
ممكن بودن يك چيز كفايت نمي كند. بلكه راست بودن آنم آرزوست. آقاي جوادي مطلبي گفتند درباره ي تاثير تخيل و فيلم نقل  به مضمونش اين بود:
اين فيلم ها را نگاه نكنيد چرا كه اين ناشي از يك ذهن خراب و تخيلي دروغ است و اثرات دروغ بودن آن در زندگي شما تاثير گذار است.
موقع عمل انسان به آنچه تخيل بوده عمل نمي كند. به واقعيت ها رجوع مي كند. و اگر واقعيتي براي حل مشكلش نيابد سرخورده مي شود.
۰۴ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۵۷ کمی خلوت گزیده!
بله قبول دارم که خیال پردازی های دور از واقعیت بسیار مضرند. دوستی مطلبی گذاشته بود درمورد سریال ستایش 1 و بحث کرده بود که در چنین فیلم هایی اصلا رحمت خدا دیده نمی شود. خدا اگر به کسی سختی بدهد، رحمت و نصرت هم برایش میفرستد. نه اینکه سختی پشت سختی بدون هیچ رحمتی.
اما منظور من از ممکن، یک امکان فلسفی نبود.
با توجه به واقع گفتم که پیش میاد یک شخصی بخاطر پاکی یک نفر عاشقش بشه و به این وسیله هدایت هم بشه. نه دور از ذهنه نه دور از واقع.
این درست نیست که بگیم بنیانش روی آبه.
خدا برای اون شخص اینطور ریسمان هدایتش رو انداخته.
پاسخ:
خيلي خوب است كه نظرتان به كل منفي نيست.
جاي بسي تامل دارد!
۰۴ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۳۵ طلبه آنلاین
سلام علیکم
با افتخار مطلب شما در مجمع طلاب وبلاگ نویس(Talabe.net) بازنشر داده شد.
باتشکر فروان از شما
در مجموع فيلم رو مثبت مي بينم
متاسفانه فيلمهاي واقع گرا در رسانه هاي ما خيلي كمه
با اينكه ما ادبيات غني داريم ولي انگار نيمتونيم اون رو به فيلم خوب تبديل كنيم
حتي داستاني مثه حضرت يوسف رو هم لوث مي كنيم
البته نكاتي كه اشاره شد هم درسته
ياعلي
پاسخ:
سلام
ما در بكارگيري ابزار استاد خرابكاري هستيم.
خيلي خوشحالم كه يك سيد به ما سر زده سر زده.
اميدوارم آخرين بار نباشه
۰۶ شهریور ۹۴ ، ۰۶:۴۸ سامان سامنی

با سلام.

بنده زیاد تلویزیون نگاه نمی‌کنم ولی گویا داستان این فیلم هم داستانِ کلیشه‌ای عاشق شدن یه دختر بورژا از یه پسر خرده بورژوا یا بلعکسه!

چهره را هر چند می‌خواهم که شهلایش کنم

دیده می‌گوید که من بارانیم سیلاب کن  

سال 48 فیلم قیصر رو ساختن، داستان کسی که برای برقراری قانون خودش شروع به قانون‌شکنی می‌کنه!! نیم قرن بعد غرب قیصرهای خوش‌تیپ تری مثل آرنولد و فرانکی و راکی و حالا taken و ... را مفت و مجانی برای خاورمیانه فرستاد. هدفش چیزی جز گسترش آنارشیسم و هرج و مرج توی خاورمیانه نبود و موفق هم شد ولی نه عوام فهمیدن و نه خواص!!. یه زمانی عراق و لیبی و ایران و خیلی از کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کردن اما الان خودشون قربانی گفتمان هرج و مرج طلبیِ پنهان در فیلم‌های هالیوودی شدن! آمریکا و رژیم صهیونیستی به هدف‌شون رسیدن اما ... ایران تنها کشور اسلامی که جلوی غرب ایستاده، تنها کشور خاورمیانه است که از نظر سیاسی و اقتصادی ثبات داره. داعش و القاعده و طالبان هم توان مقابله با ایران رو ندارن و دشمن درجه یک اسراییل ... حالا با حملة رسانه‌ای و با کمترین هزینه نسلی منفعل رو جایگزین نسل انقلابی ایران می‌کنن، و انقد با ظرافت و دقیق این کار رو میکنن که فعالان حوزة رسانه هم هنوز نفهمیدن 

صداوسیما چرا کمیتة مجازات درست نمی‌کنه؟ چرا هزار دستان و کیف انگلیسی درست نمی‌کنه؟ چرا دیگه سریال امام علی (ع) رو درست نمی‌کنه؟ و به قول دوست‌مون حتی داستان حضرت یوسف رو هم لوث می‌کنه!!

فعالان حوزة رسانه‌ای به جای اینکه در برابر این طوفان خانه‌برنداز ایستادگی کنن هم‌دست کارگردانای هالییودی شدن. نتیجه‌اش میشه اینکه فیلم‌های مثلاً ارزشیِ این چند سال دقیقاً اقتباس از نسخه‌های شبکه‌های ترکی و غربی شده.    


پاسخ:
سلام
تشكر از وقتي كه گذاشتيد.
اگرچه مطلبي كه نوشتيد درست است اما كلي گويي در بعضي جاها متن را خدشه دار مي كند.
كنار اين فيلم تعبير وارونه ي يك رويا پخش مي شود به نظرم نمره ي خوبي مي گيرد و زير پوستي اسرائيل را خبيث و منفور مي كند.
هنوز هم سريال هايي مثل كيف انگليسي ساخته مي شود منتها شكل ايجاد تنفر فرق كرده است.
۰۶ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۱۲ سامان سامنی

البته فیلم‌های خوبی هم ساخته میشه (البته بنده این فیلمی که شما فرمودین رو ندیدم!!) اما در گفتمان رسانه افرادی مثل هایمز از مخاطب هدف و مخاطب فرعی و مرز بین این دو صحبت میکنه. کیف انگلیسی، سریال امام علی و فیلم‌های مشابه مخاطب هدف رو به خوبی جذب کرده بود. اما امروز کشور دوست و برادر ترکیه فیلم‌های سفارشی رو داره برامون میفرسته که مرز بین مخاطب هدف و فرعی رو شکافته و خیلی راحت داره فرهنگ و آداب و رسوم و حتی مذهب ما رو تغییر میده. اما فیلم‌های ما همون مخاطب هدف‌شون رو هم از دست دادن.

تصور میکنین فیلم‌های صداوسیما در سطح جامعه بیشتر محبوبیت و مقبولیت داره یا فیلم‌های ماهواره‌ای؟ نظر بنده اینه قطعاً فیلم‌های ماهواره.

البته نتیجة پژوهش یکی از مؤسسات شرق‌شناسی در دانشگاه لنکستر انگلستان نشون میده جامعة ایران به شدت بی‌سواده و قدرت تحلیل مسائل رو نداره! خیلی جالبه این مقاله نوشته بود تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران با بعضی کشورهای اسکاندیناوی و حتی انگلستان برابری میکنه. اما رشد علمی ایران از پاکستان و ترکیه پایین‌تره!! برای گفتمان‌سازی در جامعه باید روی عوام (که شاید مدرک دانشگاهی داشته باشن) کار کرد ولی متأسفانه این موضوع رو هالیوود فهمید اما کارگردانا و فیلم‌سازای ما نه. 

پاسخ:
در تكميل حرف شما بايد به تفاوت تعقل و تفكر اشاره شود.
تعقل از ريشه ع ق ل  زانو بند شتر كه براي مهر شتر از آن استفاده مي شده است و لذا عاقل كسي است كه نفس خود را مهار مي كند. هر چه عاقل تر بر نفس چيره تر
اما فكر با مغز انجام مي شود و براي معاش و رياضيات از آن استفاده مي شود. و لذا در دانشگاه هاي ما متفكر زياد داريم (اگر داشته باشيم) نه عاقل
و از همين جا معلوم مي شود از نساء نواقص العقول يعني زن ها از اراده هاي ناقصي در انجام امورشان برخوردارند مگر آنان كه آزموده شده باشند.
۰۶ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۴۷ پرستوی مهاجر
سلام علیکم
چه آتیشی به پا شده اینجا
پیام های فیلم که زیاده البته ناشی گری هایی هم هست
مثلا اون تیکه که محمد خیلی راحت میتونست بره قرص هاشو برداره و بخوره در امامزاده و زود برگرده. یا اینکه بره خودش رو برسونه خونه حاج اقا
اما نرفت
والا ببخشیدا خدا به ماها گفته تقوا پیشه کنید ولی عقل هم خوب چیزی هست
خیلی راحت میتونست در امامزاده رو وابزاره و زود بره و قرص رو برداره و برگرده

مثلا اینکه یه جور داره وانمود میشه که هرکی دست به دزدی میزنه از فقر و نداریه.
اصلا اینطور نیست
خیلی از این ها که خوشی زده زیر شکمشون خیلی کارها میکنن که اون فقراش نمی کنند.
در ثانی تعداد اون آدمایی که دارن با سیلی صورت خودشون رو سرخ میکنن هم کم نیست که با ابرو دارن زندگی و بندگی میکنند و شاکر هم هستند

از طرفی پیام دیگه فیلم زندگی نکبت بار زرینه که برای بیننده تداعی میشه که از هر دست بدی از همون دست پس میگیری.

و البته این جمله ی کتی که گفت اگه من یه همچین ادم های خوبی دور و برم بود دست به همچین کارایی نمیزدم این واقعا من قبول دارم
داشتن یک دلسوز و یک راهنما و پشتیبان خیلی ضرروریه.
پاسخ:
اشكالاتي از اين دست كه شما و ما و ديگران به آن اشاره كرده اند سبب شده تا اصل موضوع فيلم به حاشيه رانده بشه
۰۶ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۱۸ آب‌گینه موسوی

سلام این مطلب را هم بخوانید :

http://ab-gine.blog.ir/post/39

پاسخ:
مطالعه شد
تشكر
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۱۷ سامان سامنی
جناب زلفی گرامی در دانشگاه نه متفکر داریم و نه عاقل. چون از نزدیک باهاشون هستم دارم میگم. جزوه‌خوان‌های بی‌نظیری هستیم ولی دریغ از مطالعة یه کتاب ولو درسی! فقط دنبال نمرة 20 و مدرک‌ایم ولی دریغ از یه کم سواد.
پاسخ:
در دانشگاه متفکر و عاقل كم داريم.
اگرچه جزوه خواني كار خوبي نيست اما نمي توان از آن نتيجه گرفت كه متفكر نداريم. (چه جزوه هايي كه از اصل كتاب بهتر است) پيش از حوزه بنده دانشگاه را تجربه كرده ام. درباره ي تعقل به علت شدت گلاويز بودن دختر و پسر قبول دارم اما متفكرين كم بودند نه اينكه نبودند.
(-: (-: بامزه گفته ولی دوست عزیز بهتر از اینه که فیلمهای کره ای پخش کنند که رواج دوست دختر و پسری هست پس بیایید شکرگذار باشید و از فیلمهای ایرانی حمایت کنید...یاعلی مدد.
پاسخ:
فيلم هاي كره اي با هدف ديگري پخش مي شه كه البته از تبعاتش همين مطلبي است كه گفتيد.
۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۰:۵۵ قاسم قلی پور
سلام خسته نباشید . موفق و شادکام باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی