فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

خدايا مي خواستم روز معلم رو بهت تبريك بگم ديدم شايد بي معنا باشه به كسي كه هر روز دارم به خاطر مربي بودنش بهش تبريك مي گم و تشكر مي كنم تو يك روز خاص تبريك بگم. مگر خدايا تو، فقط يك روز خاصي مربي من هستي و بودي كه فقط اون روز تو رو مربي خودم بدونم. مگه نه اينه كه اين همه دعواي ما با ديگران سر همين شرك در ربوبيته.

مگر نه اينه كه خيلي ها ميگن دست خدا بسته است. به اين معنا كه خدا دنيا رو خلق كرده و ديگه كاري به ماها نداره. پس چرا يك روز خاص رو برات لحاظ كنم. بايد هر روز به اين فكر باشم كه تو مربي مني!

ما بايد هر روز بگيم الحمد لله رب العالمين. خدايا شكرت كه تو مربي عالمي . يعني تويي كه هر رشد و پرورشي تو عالم هست از توست.

اين تو بودي كه من رو از توي يك فاميل طاغوتي بيرون كشيدي و دستم رو گذاشتي تو دست الميزان، بعد آورديم بالا، دستم رو گذاشتي تو دست يك دوست خوب ، بد آورديم حوزه، بهترين اساتيد رو جلوي پام قرار دادي، يك همسر خوب كه در خواب هم نمي ديدم قسمتم كردي، تو زندگي با تمريناتت بزرگ و بزرگترم كردي، صبورم كردي ، مهربونم كردي، دختر بهم دادي و يادم دادي كه دختر مثل گل لطيفه، اسمش رو گذاشتم فاطمه به عشق مادرم زهرا، حالا كه بعد از چند سال دوباره زندگيم داره وارد مرحله ي جديدي از تمرينات ميشه دوباره يك دختره ديگه نصيبم كردي! عارفه خانم، عزيز دل بابا...

خدايا شكرت رو تا كي به جا بيارم و با چه بياني! اي كاش قلم يك اهل فقه و فلسفه مي توانست احساساتش را بيرون بريزد! اي كاش....

+ بعد نوشت: از همه ي كساني كه علني و پنهاني تبريك گفتن تشكر مي كنم و براشون از صميم قلب دعا مي كنم اگر ازدواج نكردن به زودي متاهل بشن و اگر فرزند ندارند خدا به زودي روزيشون بكنه

+ بعدتر نوشت: با تذكر صحيح يكي از خوانندگان اين عبارت «مگر نه اينه كه يهوديا ميگن دست خدا بسته است.» به اين عبارت «مگر نه اينه كه خيلي ها ميگن دست خدا بسته است.» تغيير كرد.

نظرات  (۶)

۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۴۹ آسیه سادات بنیادی
سلام. بسیار زیبا بود تعبیر مربی هر لحظه برای خداوند.
اما آن توصیف از نگاه یهودیان به خداوند چندان دقیق نیست!
به نظرم فرمایش قرآن مجید (قالت الیهود ید الله مغلولة) احتمالا مربوط به یهود ساکن در حجاز بوده اند میشود. والله اعلم
پاسخ:
سلام
خيلي تشكر
بله شايد درست بفرماييد! وقتي حرف منطقي يك فيلسوف با احساساتش درهم شود احتمال خطا مي رود! منتها نمي دانم اشكالتان به كجاست!
۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۰۲ آسیه سادات بنیادی
سلام.
منظورم عدم دقت این عبارت بود:
«يهوديا ميگن دست خدا بسته است. به اين معنا كه خدا دنيا رو خلق كرده و ديگه كاري به ماها نداره.»
تاجایی که به نظر بنده میرسد، این بیان در متون و اعمال یهودیان متعارض فراوان دارد. همانگونه که در میان مسلمین عده ای بر این این عقیده اند و عده ای هم مخالف آنان. در فضای یهودی هم کمابیش همین است.
والله اعلم
پاسخ:
سلام مجدد
بله اين عبارت در متون يهوديان شايد متعارض باشد و در نظر اهل سنت نيز قائليني براي آن يافت شود. اما اگر در دلنوشته به مذهب نويسنده (تشيع) و پيش فرض آن توجه كنيد شايد اين اشكال ديگر وارد نباشد
۲۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۱۵ آب‌گینه موسوی

تولّدِ دوباره و داشتنِ این همه نعمت‌های الهی بر شما مبارک و خوش!

 

خیلی هم پُراحساس بود و زیبا! :)

 

پاسخ:
خيلي تشكر
باعث خوشحالي بنده شد اين روحيه اي كه داديد
۲۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۳۳ آسیه سادات بنیادی
سلام. متوجه ارتباط مذهب تشیع و این مساله نشدم.
در شیعه هم به گمانم باشند که چنین رایی دارند.
عرض بنده بیشتر در دلالت واژه یهود در آیه مبارکه است و ربطی به پیش فرضهای کلامی شیعه و غیر آن ندارد.
کلمه یهود در آیه احتمالا ناظر به یهود حاضر در حجاز که با پیامبر تماس و درگیری داشته اند بوده است. و اشکالی هم نیست در دلالت آیه مبارکه که چنین باشد و به بعض یهود کلمه یهود اطلاق شود چه بسا در نگاهی بلاغی بتوان گفت داب ادبا در زیان عربی در چنین مواضعی چنین است، اراده جزء از کل که نوعی صنعت ادبی است!
لذا نگفتم سخن شما اشتباه است. عرض کردم دقیق نیست.
ضمن تبریک تولد شیعه بانوی تازه نفس! امیدوارم که چشم و چراغ اهل بیت علیهم السلام شود.
پاسخ:
در شيعه نداريم كسي كه بگويد خدا عالم را خلق كرده و ان را به حال خود رها كرده است.
+ اگر اجازه دهيد كلمه دقيق نيست را بيشتر باز كنم.
وقتي مي گوئيم عبارتي يا كلمه اي دقيق نيست. يعني بر بعض موارد آن يا مصاديق آن صادق نيست.
فلذا حرف شما بدون لحاظ كردن تشيع و در نظر گرفتن همه ي اديان درست مي شود. چرا كه اين سخن بنده يعني:
«يهوديا ميگن دست خدا بسته است. به اين معنا كه خدا دنيا رو خلق كرده و ديگه كاري به ماها نداره.»   دقيق نيست. چرا؟
چون
در متون و اعمال یهودیان متعارض فراوان دارد. همانگونه که در میان مسلمین عده ای بر این عقیده اند
اما اگر تنها ناظر به نگاه شيعه به آيه نگاه كنيم. و نگاه شيعه را نگاه درست به آن بدانيم. اين حرف دقيق است چرا؟ چون احدي از شيعه وجود ندارد كه قائل به اين مطلب باشد كه خدا دنيا رو خلق كرده و ديگه كاري به ماها نداره. بنابر اين سخن بر تمام مصاديق آن صدق مي كند.
پس لحاظ كردن نگاه نويسنده و مذهب آن، عبارت را از نادقيق بودن خارج مي كند.
+ البته شايد اشكال شما مبني بر اشاره آيه به يهوديان حجاز و در نتيجه بعض يهود وارد نباشد چرا؟ اولا بخاطر دقت قران در استخدام واژه ها و ثانيا بخاطر قرائن زياد در استثناء شدن بعض يهود در آيات زيادي از قرآن با عبارت هايي مثل (و منهم ...) و لذا تقليل دادن اين تفكر به بعض يهود حتما دليل ديگري مثل روايات و يا خود متون يهود و ... مي خواهد.
و بنده يقين ندارم استناد به تفاوت متون و ديدگاه هاي يهوديان در گذشته (به طور كلي كتب تاريخي) آيا مي تواند اطلاق كلمه ي يهود را به هم بزند يا خير؟؟
اگر چنين باشد باز هم حرف شما درست خواهد بود و جمله ي بنده نادقيق مي شود.

+حتما متوجه شديد بنده همانطور كه دارم فكر مي كنم مي نويسم. (گفتم كه زياد از آشفتگي جواب ها تعجب نكنيد)
اين بحث شايد خيلي مهم نباشد. اما چون مي دانم واژگان بسيار مهم است و روي انها بايد دقيق شد. دوست داشتم مطلب را بازتر كنم.

+خيلي متشكرم
۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۰۷ آسیه سادات بنیادی
سلام علیکم. گمانم سخنم فهمیده نشده است. 
من در مورد مفاد عقیده که چیزی نگفتم. در مورد انتسابش به یهودیان گفتم. 
عرض کردم همه یهودیان این سخن را نمیگویند! لذا بهتر بود به جای یهودیان بگوید برخی (جه یهودی چه مسلمان اهل سنت و...) میگویند دستان خدا بسته است....
به این معنا عرض کردم سخن دقیق نبود.
میبخشید کندذهنی بنده را. اما باز هم رابطه تشیع را به این بحث نفهمیدم! به نظرم دلالت یهود یه بعض یهود یا عدم آن ربطی به تشیع ندارد! اینکه هیچکس در شیعه چنین عقیده ای ندارد ربطی ندارد به اینکه حتما همه یهود به این عقیده اعتقاد دارند!!
ضمن اینکه بر اساس متون یهودی و معتقدات انها (بحث خلقت و چگونگی تدبیر عالم) یعنی واقعیات خارجی در مورد یهود، عرض کردم که دو احتمال در مورد آیه وجود دارد، یا به لحاظ معناشناختی در این آیه یک صناعت ادبی به کار رفته و منظور از یهود بعض منهم بوده که در عربی امر شایعی است، و یا آیه ناظر به واقعیت خارجی است یعنی یهود معهود در ذهن حجازیون که مخاطب اولیه قرآن بوده اند مد نظر است یعنی همان یهودیان حاضر در حجاز که در جهان یهود جایگاه علمی ای نداشته اند. لذا در این صورت اگرچه به لحاظ قراین مقالیه دلالت به بعض نخواهد بود اما قراین مقامیه، ممکن است حرف بنده را حمایت میکند کما اینکه در شان نزول آیه به گمانم چیزهایی در این باب خوانده بودم.
از توجه علمی و پاسخگویی حضرتعالی سپاسگزارم
پاسخ:
سلام مجدد
بله شما درست مي فرماييد؛ بنده بين مفاد عقيده و انتساب آن گرفتار مغالطه شده ام و حرف شما صحيح است.
اگرچه شيعه در مفاد عقيده معتقد به رها شدن خلقت توسط خداوند نيست. ولي انتساب رها شدن خلقت به بقيه آن هم به نحو قضيه كليه صحيح نيست و ربطي به شيعه بودن نويسنده ندارد.
البته اگر بنده موقع نوشتن قصد بعض يهود را كرده بودم حتما از خودم دفاع مي كردم اما .......

به هر حال از تذكر و دقت به جاي شما تشكر مي كنم.
۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۸:۴۵ آسیه سادات بنیادی
سلام. از شجاعت، حق جویی، وسعت نظر و اخلاق متواضع حضرتعالی بسیار آموختم.
سپاسگزارم
پاسخ:
سلام
اين از حسن نظر شماست
بنده هم سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی