فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر

در این وبلاگ سعی داریم بیشتر از مبانی فکری الهی بنویسیم

فطرت چيست؟
فطرت الهی - دلسوخته ای منتظر
فطرت انسانی چیز خاصی نیست که بشود آن را مثل قلب و کلیه و غیره به کسی نشان داد بلکه فطرت همان آفرینش خاص الهی است که فقط به انسان داده شده و به هیچ موجودی قبل از انسان داده نشده است.
این آفرینش چند ویژگی دارد:
1- برای اولین بار به انسان داده شده
2- دین الهی منطبق با آن است
3- هرگز از بین نمی رود ولی ممکن است زیر لجن زار گناه دفن شود
نویسندگان
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
امام صادق (ع) از پدرش نقل ميكند كه فرمود: كسى كه در او حرص و ترس باشد ايمان ندارد و مؤمن، ترسو و حريص و بخيل نيست. الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1 ؛ ص131

این روزها زیاد می شنویم که می گویند ظاهر مهم نیست دلت پاک باشه. شاید اونی که فلان گناه رو کرده از تو که داری نصیحتش میکنی بهتر باشه. به نظرم میاد داشتن ملاک تو همچین مواقعی میتونه راهگشا باشه.


یادمان نرود اینکه کسی را به خاطر گناهی که انجام میدهد نهی از منکر می کنیم غیر از این است که خودمان را از او بالاتر بدانیم. نهی از منکر وظیفه ای است به گردن همه ی کسانی که منکری را از کسی می بینند. اما قضاوت درباره ی افراد که چه کسی بهشتی یا جهنمی است و چه کسی از چه کسی بهتر است با این ملاک های ساده شدنی نیست.
باید حواسمان جمع باشد که یک وقت امر به معروف و نهی از منکر را، به اسم اینکه نمی شود فهمید چه کسی از چه کسی بهتر است ترک نکنیم . چراکه ملاک نهی کردن، چه کسی از چه کسی بهتر است نیست بلکه ملاکش گناه علنی کردن است. حالا صاحب گناه از تو بهتر باشد یا بدتر هیچکدام مهم نیست. آن چیزی که مهم است این است که نباید این گناه را مرتکب می شد حالا در پیشگاه خدا هر جایگاهی که می خواهد داشته باشه به من و شما ربطی ندارد. ما باید وظیفه مان را انجام دهیم.

شنیدن این داستان خالی از لطف نیست:

وقتی پیامبر (ص) مردی به نام ماعَز را به سبب زناکردن سنگسار کرد، مردی به رفیق خود گفت: پیامبر این سگ را کشت. پیامبر (ص) آن دو را کنار مرداری برد و فرمود: آن را بجوید و بخورید. عرض کردند: ای رسول خدا مرداری را بجویم؟ پیامبر (ص) فرمود: آنچه درباره ی برادرتان گفتید گندیده تر و کثیفتر از این مردار بود.» [1]

یعنی اگر شخص گناهی کرد و به مجازاتی توبیخ شد حق نداری چیزی بیش از مجازات را بر او ببندی، این افراد فکر می کردند چون آن شخص گناهکار است و خود پیامبر حدش را جاری کرده اجازه دارند درباره شخصیت او هم سخن بگویند و بگویند او سگ بود. خیر چنین اجازه ای نداریم. اگر قرار است کلامی هم گفته شود باید دین اجازه داده باشد. مثل برخی کلمات و عبارات در موارد خاص، مثلا پیامبر فرمود:

هر مردیکه زن او زینت کند و از در خانه او  بیرون آید پس آن مرد دیوث‏ است و گناه ندارد هر که او را دیوث بخواند[2]



[1] - داستان معنوی ص 2-2076 الی 3-2076

[2] - کاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار 108

نظرات  (۳)

سلام مطالب بسیار خوب و زیبایی در وبتون گذاشتید.ممنون از اینکه وب منو لینک کردید من هم شما رو لینک کردم.
پاسخ:
تشکر
میخوانمت. و این کمترین بر دغدغه دینی ات ارج می نهم . نیک میدانم نوشته هایت چگونه بوی واکنش میدهد، و در فضای الزام هایت رشد یافته و خود را عرضه میکند. از این رو مخاطبت فقط همان ها خواهند بود که پیشاپیش با تو هم درد و هم دغدغه هستند. زبان من و تو عرصه های گسترده تر از علایق ما را نمی پیماید. و سخن ما برای دیگران که از اهالی علایق و اعتقاد ما نیستند شنیدنی نیست. خدایا بر محمد و آلش درود فرست.
پاسخ:
نشکر از بودنت
رهبرم فرمود خوب ها را بهتر کنید بدها خوشان خوب می شوند.
در این وانفسای آخر الزمان که سیل بی دینی همه را با خود می برد کمترین کار نگه داشتن آنهایی است که مورد اصابت تیر مستقیم اند نه آنها که زخمی و از دست رفته اند.
وبلاگم را برای مخاطبانم گشودم و خوب این نکته را درک کرده ای. مخاطبانی که نیاز به تایید و تبیینی از آیات و روایت دارند. ما قشر خاکستری را به اهلش واگذاردیم.
سلام
تصمیم گرفتم فعلا این پست تحریف قرآن را ثبت موقت کنم.
به نظرم بحث خیلی پیچیده شد.
این نظر شخصی خود من است که با این روش جدیدی که صیغه کردن باب شده ،هم به قول شما این عنوان را خراب میکنند و هم نوعی اشاعه فحشاست.
به نظرمن هر کاری که مخفیانه انجام شود یک جاییش ایراد دارد،برای همین از شاهد اسم بردم .حال آن شاهد حتی میتونه اون روحانی باشه که خطبه را جاری میکنه ولی نمیشه دو طرف برای هم صیغه را بخوانند!!!

پاسخ:
تصمیم خوبی است
اگر در تکمیل اطلاعات در این زمینه بنده بتوانم قدمی بردارم خوشحال می شوم کمک کنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی